Zugata vernieuwt het evaluatiegesprek met big data
Het geven van jaarlijkse prestatiebeoordelingen wordt steeds minder gedaan binnen technologische bedrijven. Nochtans bieden deze beoordelingen medewerkers de kans om zichzelf te verbeteren. “In een omgeving waar het aannemen en behouden van het grootste talent een topprioriteit is, zou de focus op continue ontwikkeling van medewerkers moeten liggen. Op deze manier kunnen zij hun volle potentieel bereiken,” zegt analist Holger Mueller van Constellation Research.
Continue feedback
Daarom biedt Zugata een mobiele app aan die voor continue feedback zorgt. Het programma zoekt via machine learning en big data zelf uit met welke collega’s iemand veel samenwerkt – bijvoorbeeld door het e-mailverkeer te analyseren – en vraagt op deze manier automatisch aan de juiste personen voor beoordelingen. Deze feedback wordt regelmatig anoniem doorgegeven aan de medewerker, waardoor hij zichzelf continu kan bijschaven.
“De oplossing van Zugata zorgt voor een eenvoudige en automatische vorm van feedback geven, waardoor medewerkers hun sterktes en groeigebieden beter leren kennen. Hierbij is het ook belangrijk een mentor aan te wijzen voor iedere medewerker,” legt Srinivas Krishnamurti van Zugata de werking van het programma uit. “Omdat de focus op opbouwende kritiek ligt, zorgen we er ook voor dat de feedback enkel en alleen met de desbetreffende medewerker wordt gedeeld.”
Zugata is een start-up die vorig jaar het eerste daglicht zag. Het bedrijf heeft zijn thuisbasis in Palo Alto (Californië) en werd mede opgericht door de Belg Philippe Van Nuijs, die sinds een tiental jaren in de VS woont en voorheen aan de slag was bij de firma Jive. Het bedrijf heeft als missie gebruik te maken van data om medewerkers te helpen bij het bereiken van hun volle potentieel en weet dit te verwezenlijken met zijn eerste app die ondertussen succesvol binnen verschillende ondernemingen wordt gebruikt.