Yahoo Mail ontzegt gebruikers met adblocker toegang
Yahoo heeft vorige week een steekproef uitgevoerd waarbij het de toegang tot zijn maildienst blokkeerde voor bepaalde gebruikers zolang hun adblocker actief was. Het was een test van het bedrijf, die alleszins in de sociale media niet op veel bijval kon rekenen. Verschillende personen hebben er hun ongenoegen geuit over de actie.
Amerikaanse gebruikers die wilden inloggen op Yahoo Mail kregen de volgende boodschap te zien: “Schakel alstublieft Ad Blocker uit indien u Yahoo Mail wil gebruiken.” Ze konden hun mail niet openen zonder hun adblocker effectief af te zetten of een omweg voor het probleem te vinden. Een woordvoerder van het bedrijf stelde in een gesprek met Engadget dat “we bij Yahoo constant nieuwe productervaringen ontwikkelen en testen. Dit is een test die we hebben uitgevoerd voor een kleine groep gebruikers in de Verenigde Staten.”
Het adblocker bericht was waarschijnlijk het gevolg van een A/B test, een techniek waarbij technologiebedrijven de reactie van een kleine groep gebruikers peilen over een bepaalde verandering in hun software. De actie past ook in een grotere trend bij bedrijven om adblockers tegen te gaan, die het advertentiebusinessmodel van vele webpagina’s doorkruisen. De lancering van adblocker-ondersteuning in iOS 9 zwengelde die pogingen verder aan.
Beeld: Evan Lorne / Shutterstock.com