Hoe Huawei de Belgische enterprisemarkt wil veroveren
Huawei heeft zich de voorbije jaren sterk verankerd in België. De Chinese telecomreus is in ons land al lange tijd actief als partner voor operatoren, en haalt daar het grootste deel van zijn omzet uit, maar ook op de consumentenmarkt wist het op drie jaar tijd een flink marktaandeel te veroveren met zijn smartphones. Het is momenteel nummer drie, na Samsung en Apple.
Carrier en devices zijn echter maar twee van de drie pilaren waar Huawei op steunt. De derde, enterprise, schitterde tot nog toe door afwezigheid op de Belgische markt. Daar moet verandering in komen met de recente aanstelling van Kris Verheye die, na 14 jaar verschillende functies te hebben uitgeoefend bij Belgacom, sinds september aan het hoofd staat van Huawei’s Enterprise Business Group voor België en Luxemburg.
Smart Business ging aan de tafel zitten met Verheye om meer te leren over de strategie van Huawei om zijn enterprise-activiteiten verder uit te bouwen in België. Die activiteiten zijn velerlei. Van netwerk- en datacenteroplossingen, over unified communications, tot security en managementplatformen.
De enterprisemarkt wordt in België gedomineerd door een beperkt aantal grote spelers, zoals grootmachten HP en iBM. Hoe verwacht Huawei daar tegen op te boksen? “We zijn klein, maar hebben veel ambitie. Onze eerste prioriteit is om zichtbaarheid te creëren, want we zijn een laatkomer op de markt”, vertelt Verheye. “Het doel is uiteindelijk om even sterk te worden als onze concurrenten, maar tegelijk ook kostenefficiënter. We kiezen bovendien voor een open integratiestrategie, door het gebruik van open standaarden zoals OpenStack, en interoperabiliteit met legacy systemen.”
Nieuwe technologieën
Verheye erkent dus de positie van Huawei op de markt en beseft dat het wellicht geen haalbare kaart is om de gevestigde waarden te overtreffen, maar hij verwacht wel op gelijke voet te kunnen staan. Bovendien ziet hij wel een leidersrol weggelegd voor Huawei in nieuwe technologieën, zoals het internet of things en de hybrid cloud. “Onze kracht zit in onze agile research and development. Dankzij de bedrijfscultuur kunnen nieuwe ontwikkelingen snel worden uitgevoerd en goedgekeurd.”
Die R&D zit bovendien erg dicht bij huis. Huawei heeft achttien onderzoekscentra in Europa verspreid over acht landen, waaronder ook België. “Wifi is één van de belangrijkste groeiers voor visibiliteit in België”, aldus Verheye. “We doen veel onderzoek naar het verbeteren van wifi-bereik op moeilijke plaatsen en indoor coverage, en kunnen ons daarin onderscheiden.”
10 procent
Net zoals Huawei op twee à drie jaar tijd zo’n 10 procent van de Belgische smartphonemarkt voor zich heeft gewonnen, is Verheye ervan overtuigd hetzelfde te kunnen realiseren op de enterprisemarkt. “We beginnen in 2016 met een aantal proof-of concepts en experimenten om visibiliteit te creëren. Vanaf 2017 kunnen we dan beginnen met een commercieel aanbod, in eerste instantie voor grote bedrijven.”
De kmo-markt moet dan vanaf 2019 volgen. Ook zij kunnen volgens Verheye baat hebben bij de oplossingen die Huawei te bieden heeft. “De kmo’s staan voor dezelfde uitdagingen als de grote bedrijven. Ze moeten digitaliseren en snel op nieuwe ontwikkelingen kunnen inspelen. Alleen kiezen zij meer voor gestandaardiseerde oplossingen en rekenen ze cloud brokers in plaats van het zelf te doen. Daar zijn we dus afhankelijk van de leveranciers”