De zoektocht naar de CIO 2.0
De doorsnee Chief Information Officer van vandaag heeft niet dezelfde taken als een CIO van tien of zelfs vijf jaar geleden. Dat concludeert consultancybureau Insight op basis van een online enquête die het bedrijf liet uitvoeren onder 100 CIO’s en 100 Line of Business Directors van Britse bedrijven met meer dan 100 werknemers.
De veranderende invulling van de CIo-positie is een proces dat al even aan de gang is, maar nu lijkt het een kantelpunt te hebben bereikt. Het uitvoeren van nieuwe functies betekent dat de baan van CIO 2.0 om een ander profiel vraagt. “De moderne CIO moet vooral strategisch uitblinken en in dialoog treden met de bestuurskamer. En dat vergt andere vaardigheden dan vroeger,” stelt Marie del Marmol, Country Manager bij Insight BeLux.
Grote aanjager van die verschuiving is, ironisch, de groeiende impact van digitale technologie op zowat alle bedrijfsprocessen. Hierdoor hebben bijna alle c-managers een basiskennis van IT nodig en daalt de waarde van een puur technisch profiel voor de CIO. “Wil de CIO relevant blijven in de bestuurskamer, dan etaleert hij of zij een bredere kijk op technologie. Technisch advies volstaat niet langer, de focus verschuift naar strategie. Hij of zij helpt andere beleidsmakers betere beslissingen te nemen. Daar ligt de meerwaarde van de nieuwe CIO,” verklaart Insight in zijn persbericht.
Naast meer strategische en communicatieve vaardigheden, zal de CIO zich in de toekomst ook steeds meer op het specifieke aspect van veiligheid toeleggen. 77 procent van de respondenten van de enquête beschouwden veiligheid als dé uitdaging voor CIO’s. Je vindt het volledige verslag hier.