8 AdWords wensen en work-arounds
1. Apart bod tussen Google Search en searchpartners
In het zoeknetwerk van Google wordt er onderscheid gemaakt tussen Google(.be) en search partners. Search partners zijn sites met geïmplementeerde Google search zoals YouTube, AOL en Startpagina.be.
Search partners kunnen niet afzonderlijk getarget worden. Vervelend, want met grote regelmaat zie ik dat prestaties zeer verschillen, zoals in het voorbeeld hieronder. De kosten per conversie zijn het dubbele van Google Search. Daarom wil ik per klik minder betalen om conversies rendabeler te maken.
WORKAROUND
Er is geen andere optie dan bij de campagne-instellingen search partners uit te schakelen om het rendement te verhogen. Enkel de search partners targeten (en rendabel maken) via een eigen campagne is niet mogelijk.
2. Tablets apart kunnen targeten
Ook tablets kunnen niet (meer) afzonderlijk worden getarget. In de praktijk blijkt het echter hoogstnodig, want soms presteert de tablet beter en soms minder. In het voorbeeld hieronder met fors hogere kosten per conversie.
WORKAROUND
Ga naar campagne-instellingen > device > edit > en kies daar voor alle mobiele besturingssystemen (iOS, Android, WebOS). Je sluit nu desktop uit, want dat werkt niet met die (mobiele) besturingssystemen. Zet vervolgens de mobile bid adjustment van mobile devices op 100 procent en je target alleen tablets. Helaas is deze work-around slechts mogelijk voor displaycampagnes.
Geïnteresseerd in meer? U kan het volledige artikel gratis lezen in Smart Business 149, te downloaden via deze link.