Ongezien: Belg kocht voor meer dan 8,2 miljard online
Dat geld was goed voor meer dan 22 miljoen aankopen, met een gemiddelde prijs van 97 euro. De overgrote meerderheid kocht het afgelopen jaar wel iets via het internet. Zo winkelde maar liefst 75 procent van de Belgen ouder dan 15 jaar dit kwartaal online. Van die aankopen behoorde het merendeel tot de sector ‘media & entertainment’, met producten zoals dvd’s of boeken, maar ook de speelgoedsector kon genieten van een uitzonderlijk goed laatste kwartaal.
Dat blijkt uit BeCommerce Market Monitor, een jaarlijks onderzoek van GfK in opdracht van BeCommerce. “Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft,” verklaart voorzitster van BeCommerce Patricie Ceysens. “We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat Europese landen achter ons. De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden.”[related_article id=”165960″]
Op het gebied van de methode die de Belg verkiest is er weinig veranderd tegenover 2014. Het online winkelen gebeurt het vaakst met de laptop of desktop, en slechts 11 procent van de aankopen gebeurt via mobiele apparaten zoals smartphone of tablet. Bovendien betaalt de Belg nog het liefst met kredietkaart, gevolgd door Bancontact.
Consumenten kiezen steeds meer voor het online bestellen vanwege het gemak en de snelheid waarmee producten besteld kunnen worden. Vanuit het comfort van je eigen huis kan je immers gedurende de hele dag bestellen uit het grootste assortiment, en wordt het vergelijken van prijzen erg makkelijk. Een minpunt blijft voor velen het feit dat producten niet zelf geïnspecteerd kunnen worden. Zonder een product te zien of te voelen blijft de drempel voor sommige consumenten hoog.