BSA richt pijlen op Belgische kmo's
De Software Alliance gaat zich richten op Belgische bedrijven met een “verhoogd risicoprofiel”. Dit risicoprofiel zou bepaald zijn door de sector waarin het bedrijf fungeert. Uit analyses bleek dat sommige sectoren, zoals bouw- en transportbedrijven, het minder nauw nemen met het softwarebeleid dan anderen.
Risicovolle sectoren
“Bij eerdere controles troffen we regelmatig gebreken aan in licenties van server-, desktop-, desktoppublishing- en beveiligingssoftware,” vertelt Georg Herrnleben, Senior Director Compliance & External Affairs van BSA. “Reken daarbij dat bedrijven uit sectoren als de transport- en bouwsector of productiebedrijven, nauwelijks of niet actief actie ondernamen om (in)compliancy binnen het eigen bedrijf vast te stellen. Om die reden willen wij bedrijven die onder andere actief zijn in deze sectoren, nu scherp op de risico’s wijzen die zij mogelijk lopen als zij geen actie ondernemen.”
Zelfcontrole
BSA wilt daarom een brievencampagne starten om bedrijven te stimuleren om zelf de gebruikte software onder de loep te leggen en zo te controleren of alles volgens de regels is. Dat wilt zeggen: beschikken over de nodige softwarelicenties, maar ook over een up-to-date softwareomgeving. BSA biedt op hun website tools aan waarmee bedrijven hun software makkelijk kunnen controleren.
[related_article id=”164604″]
Dure licentie
Wanneer incompliancy wordt vastgesteld, kan dat het bedrijf in kwestie veel geld kosten. Zo maakt BSA gewag van een Belgisch bedrijf dat eerder dit jaar 300.000 euro moest ophoesten als schadevergoeding na een BSA-controle. Een verbluffende som, maar niet verwonderlijk aangezien de schadevergoeding die BSA eist tot 200 procent kan bedragen van de kosten van een softwarelicentie.