Facebook voor bedrijven zit achter op schema
Facebook at Work werd begin vorig jaar aangekondigd als het ‘sociaal’ netwerk voor bedrijven. Hoewel het platform sterk lijkt op het conventionele Facebook, is het grootste verschil misschien wel dat je netwerk louter uit medewerkers zal bestaan. Het bedrijf kan namelijk zelf beheren wie toegang krijgt, en welke privileges werknemers genieten. Voor de rest zullen velen de interface en functies zoals de News Feed, groepen en Messenger herkennen. Dat is meteen ook een van de voordelen die Facebook naar voren schuift; er is geen steile leercurve aan het platform verbonden omdat meesten Facebook al gebruiken.
Tot nu toe werd het platform in bèta-fase getest met enkele honderden bedrijven, waaronder multinationals zoals Heineken, maar ook kleine, Amerikaanse ondernemingen. Gedurende de laatste vier maanden bleef het aantal bovendien stijgen zodat er nu ongeveer 450 bedrijven toegelaten zijn tot het pilootproject. Wanneer Facebook at Work voor elk bedrijf beschikbaar wordt, is niet duidelijk. De lanceringsdatum op het einde van 2015 is alvast verstreken.
Op F8, de Facebook Developer Conference, werd geen concrete deadline vooropgesteld, maar werd verteld dat de lancering later dit jaar gepland werd. “Om de best mogelijk gebruikerservaring te kunnen bieden, zijn we continu aan het werken om Facebook at Work te verbeteren op basis van de feedback die we krijgen van de bedrijven in het pilootproject,” liet een woordvoerster weten.
[related_article id=”164020″]
Ondertussen hebben meer dan 60.000 bedrijven zich ingeschreven op een wachtlijst om toegang te krijgen tot de bèta-versie. De finale versie, wanneer die ook mag verschijnen, zal gratis zijn, maar bedrijven zullen extra betalen voor diensten zoals extra ondersteuning en integratie met cloudplatformen Box, Microsoft Azure of Dropbox.