Nieuws

Het eerste SEO-onderzoek naar Amazon: welke factoren zijn beslissend?

Marketingbureau Ripen boog zich over Amazons zoekmachine en ontdekte welke factoren een invloed hadden op de volgorde van de zoekresultaten.

Hoewel Google intussen al iets transparanter omspringt met de beslissende mechanismen achter de zoekmachine, blijft Amazons algoritme een groot mysterie. Over de meest effectieve technieken om een hoge positie in de zoekresultaten op de online marktplaats, bleef de e-commercereus zelf bijzonder geheimzinnig.

Ripen maakt daar nu komaf mee. Het Amerikaans bedrijf nam de Amazon-zoekmachine onder de loep en kwam op de proppen met een onderzoek waarin ze de correlatie tussen meer dan 746.500 zoekresultaten en 16.930 zoektermen bestudeerden. Ze onderscheiden zeven ingrediënten die elk in andere mate een effect hebben. Goed nieuws voor handelaars op Amazon dus, want die factoren zijn broodnodig voor een degelijke SEO-strategie.

Verkoopcijfers

Amazon heeft zelf al toegegeven dat de verkoopcijfers van een product een invloed hebben op je positie in de lijst van ‘meest relevante’ producten, dus is het niet verwonderlijk dat de eerste correlatie werd gevonden tussen verkoopcijfers en je rang in de zoekresultaten (oftewel SERP, Search Engine Ranking Position). Dat wilt zeggen dat als een product goed verkoopt, het hoger verschijnt in de ranglijst van zoekresultaten. Daarnaast werd duidelijk dat een populair product niet alleen hoger in de lijst komt te staan, maar ook dat het product gekoppeld wordt aan meer zoektermen. Neem nu de producten in de best verkochte 1 procent op Amazon: zij werden gevonden met gemiddeld 8,7 verschillende zoektermen. Dit tegenover slechts 1,2 zoektermen voor het gemiddelde product in de laagste 1 procent.

Categorisatie

Bij het zoeken kan de gebruiker een mogelijke categorie aanduiden – speelgoed, kleren, boeken, enzovoort. Daarom is het van groot belang dat je je product de juiste categorie toewijst. Wat gebeurt er echter als de gebruiker geen categorie kiest en gewoon de zoekterm zonder meer ingeeft? In dat geval interpreteert Amazon de zoekterm zelf en wordt de meest toepasselijke categorie gekozen. Als die niet duidelijk is, kunnen producten van twee categorieën worden getoond. Als je bijvoorbeeld zoekt naar Harry Potter, zal je zowel producten uit de categorie ‘DVD & Blu-ray’ als ‘Boeken’ krijgen. De volgorde waarin de producten verschijnen is afwisselend: nummer één zal het product met de hoogste rang zijn in ‘DVD & Blu-ray’, nummer twee het product met de hoogste rang in boeken, de derde is het product met de tweede hoogste rang in ‘DVD & Blu-ray’, enzovoort.

Als er een product wordt gezocht dat tot meer categorieën behoort, zal Amazon een heel gevarieerd resultaat bieden. Die ‘blended’ zoekresultaten zullen echter enkel voorkomen bij producten in bepaalde categorieën en bovendien verschilt die selectie per land. Hier vind je alvast een overzicht.

De meeste producten op Amazon behoren slechts tot één categorie, en het is niet duidelijk hoe ze toch in meerdere indices terecht komen. De handelaar kan er in ieder geval niet voor kiezen om zijn product in meerdere categorieën onder te brengen.

Fulfilment

Er bestaan verschillende formules om bij Amazon te verkopen. Je kan een beroep doen op Amazon om producten op grote schaal te verkopen aan groothandelprijzen, waarbij zij heel het verkoopproces op zich nemen, daarnaast kan je je product zelf verkopen op Amazon, waarbij het product door Amazon wordt gestockeerd en verzonden, of je kan ervoor kiezen om je product weliswaar aan te bieden op Amazon, maar zelf te verzenden.

Een belangrijke beslissing, aangezien je keuze een grote invloed heeft op je rang in de lijst. Niet enkel wordt je positie positief beïnvloed als je Amazon laat verzenden, ook het omgekeerde is waar. Er werd een negatieve correlatie gevonden tussen handelaars die zelf voor de logistieke kant van de zaak zorgden, en hun rank in de zoekresultaten. Logisch, volgens Ripen, aangezien Amazon net wilt stimuleren dat handelaars op hen vertrouwen voor het stockeren en verzenden van hun producten.

Sleutelwoorden

Ook sleutelwoorden bewijzen hun nut op Amazon. De termen in de producttitel bleek de sterkste invloed te hebben op de positie in de ranklijst. Hoe meer de titel lijkt op de ingegeven zoekterm, hoe hoger je mogelijk in de zoekresultaten opduikt. Dat betekent niet dat je best zoveel mogelijk zoektermen in je titel verwerkt, in de hoop van de juiste zoekterm te scoren. Integendeel, de bestverkochte producten op Amazon gebruiken heldere titels die de gebruiker meteen duidelijk maakt wat het product inhoudt en voordelig zijn voor de click-through rate.

Adverteren, kortingen, optimalisatie

Ten slotte zijn er enkele minder belangrijke factoren die weliswaar het vermelden waard zijn. Uit het onderzoek bleken ook advertenties een rol te spelen in je rang. Normaal gezien zouden advertenties geen invloed mogen hebben op organische zoekresultaten, maar in dit geval blijkt wel een correlatie te zijn. Omdat de verkoopcijfers zo’n grote invloed hebben op de positie in de lijst, worden organische zoekresultaten indirect gemanipuleerd door advertentie-uitgaven.

Daarnaast is er mogelijk een verband tussen grote kortingen en een betere rang. Wanneer je je prijs laat zakken, zou je stijgen in de ranglijst, maar die correlatie is erg beperkt. Een korting aanbieden voor SEO-doeleinden is dus niet aangeraden.

Wat wél een goede keuze is, is optimaliseren van je productpagina. Zelfs al heb je geen oog voor SEO, maar probeer je bijvoorbeeld te verbeteren met als doel een hogere conversie-rate, dan nog kan een optimalisatie je verkoop ten goede komen. Die verkoopcijfers zijn de belangrijkste factor in het Amazon-algoritme, dus zal je ook een betere SERP behalen.

algoritmeamazonbusinessSEOzoekmachine

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken