Vlaamse handelaars samen sterk op online winkelcentrum Storesquare
De Belg koopt vooral in buitenlandse webshops, blijkt uit verschillende onderzoeken. Dat zorgt ervoor dat er heel wat geld naar het buitenland stroomt en Vlaamse webhandelaars in de kou blijven staan. Storesquare wilt daar een stokje voor steken.
Belgische bol.com
Het online platform bestaat uit honderden plaatselijke handelaars die samen een uiteenlopend assortiment etaleren, van kleding tot elektronica. Een beetje zoals bol.com, maar dan lokaal. Organisatie Unizo, Roularta en KBC zetten enkele maanden geleden hun schouders onder het project en hebben het platform vandaag officieel gelanceerd over heel Vlaanderen.
Concurreren met reuzen
Het ‘online winkelcentrum’ geeft lokale handelaars een kans om te concurreren met grote spelers in e-commerce. Zo biedt Storesquare ondersteuning, meer online zichtbaarheid en maken ze het voor handelaars zonder kennis van e-commerce, toch mogelijk een online business op te bouwen. In België worden er daarnaast geen verzendingskosten aangerekend voor bestelling of retour, een extra die normaal gereserveerd is voor gevestigde webshops.
Duurzaam kopen
Naast het stimuleren van de inheemse economie, biedt Storesquare consumenten ook een manier om duurzaam online te kopen. Het energieverbruik dat gepaard gaat met het verschepen van producten naar de andere kant van de wereld heeft een aanzienlijke milieu-impact. Door te kopen bij lokale handelaars wordt die impact enigszins beperkt, hoewel Storesquare ook plant om in een latere fase te leveren in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.