“Bedrijven hebben verhalenvertellers nodig”
Ondanks het feit dat data bedrijven veel te bieden hebben, is het eerder een droge en steriele materie. Indien deze data zonder meer worden getoond, is de kans klein dat managers en andere besluitvormers hierin geloven. Daarom dienen data scientists een verhaal te vertellen rond de verkregen data. Verhalen wekken immers emoties op en het zijn deze emoties die managers kunnen aanzetten om bedrijfsveranderingen door te voeren.
“We moeten creatief zijn in een wereld die gedreven wordt door data. We moeten verhalen vertellen die emoties opwekken en voor verandering zorgen. Bedrijven dienen als het ware in de digitale schoenen van klanten te lopen,” legt John Mellor van Adobe uit.
Iemand die maar al te goed beseft hoe belangrijk het is om mensen te inspireren met verhalen, is acteur Colin Farrell (bekend van onder andere ‘In Bruges’). “Ik vind dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om zichzelf uit te drukken. De digitale vooruitgang geeft iedereen de kans om bijvoorbeeld een filmmaker te worden. Hierdoor krijgen alle mensen een stem,” vertelt hij op het Adobe Summit in Londen.
Simon Sproule, de vice president van Aston Martin, beaamt deze redenering. De befaamde fabrikant van luxewagens kan onder andere James Bond tot zijn klanten rekenen. “Onze wagens zijn luxueus, omdat ze authentiek en zeldzaam zijn. Door een wagen te ontwerpen voor de recentste James Bond-film willen we een nieuwe generatie klanten aantrekken,” besluit Sproule.