Europese bedrijven blijken loyale cloudklanten

De toekomst van de cloud ziet er goed uit. West-Europese bedrijven willen op korte termijn meer investeren in hun digitale platformen in plaats van hun on-premise faciliteiten, zo blijkt uit een studie van 451 Research.

 
Gaande van cloudgebaseerde software tot beveiligingsdiensten in de cloud; meeste bedrijven gebruiken minstens één clouddienst. In opdracht van Microsoft, bestudeerde onderzoeksbureau 451 Research daarom de rol van de cloud in de digitale transformatie. Meer dan 1.500 bedrijven werden wereldwijd ondervraagd, waaronder firma’s in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Budget

Gemiddeld spenderen de West-Europese bedrijven het meest aan on-premise infrastructuur en personeelskosten; zo’n 38 procent van hun IT-budget gaat daar naartoe. Hostingdiensten nemen 32 procent in beslag, terwijl SaaS en andere externe diensten samen goed zijn voor 13 procent. Het budget dat opzij wordt gezet voor hosting- en clouddiensten wordt ongeveer gelijk verdeeld tussen infrastructuur-hosting, applicatie-hosting, managed diensten en beveiligingsdiensten.

Cloud als back-up

Daarnaast werd in de studie gevraagd naar de specifieke diensten die bedrijven bij een provider afnamen. In de categorie ‘managed services’ ging dat voornamelijk om back-up en hersteldiensten, zoals site-herstel, en cloudmigratiediensten. Qua beveiliging bleek vooral WAF (‘Web Application Firewall’) populair, met op de tweede plaats de encryptie van gevoelige data in de cloud. Ten slotte werd ook gepeild naar cloudapps: emaildiensten, collaboratie en productiviteitsapp staan daar met een grote voorsprong op één.
[related_article id=”166984″]

Multifunctioneel

De hybride cloud blijkt in trek te zijn. Het merendeel van de bedrijven maakt gebruik van een on-premise privécloud, in combinatie met een hosted privécloud. Gemiddeld een derde werkt met één provider, 30 procent werkt samen met twee, en 10 procent zegt zelfs beroep te doen op 10 of meerdere providers.
Bij het kiezen van een provider, vindt het gros van de ondervraagden het belangrijk dat ze ook voor andere diensten bij hun provider terecht kunnen. Zo’n 63 procent zegt dat het in de komende twee jaar belangrijk is dat de providers behalve infrastructuurdiensten, ook beveiligingsdiensten en hosted of SaaS-apps aanbieden.

Loyale klanten

De populairste provider wereldwijd voor cloud- en hostingdiensten blijft Google, gevolgd door Microsoft en Amazon. Gemiddeld wordt maandelijks rond 1000 en 2.500 euro aan de provider gespendeerd. De ondervraagden zijn over het algemeen tevreden met hun huidige contract. Daarbij zegt 96 procent dat ze hun contract na afloop zullen vernieuwen en 44 procent van de bedrijven laat bovendien weten dat ze in de toekomst van plan zijn om meer te betalen voor hun diensten. Dat zou vooral komen omdat de huidige overeenkomst met de provider na verloop van tijd niet volstaat: bedrijven willen hun prestaties verbeteren, en zijn bereid daarvoor te betalen.
De grootste reden om te wisselen van provider blijft desondanks de prijs. Ongeveer een derde van de ondervraagden zei dat ze naar een andere provider zouden overschakelen als de kosten niet langer competitief zouden zijn.

appbusinesscloudhostingmanaged servicesonderzoekprovider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600