Belgische e-commerce blijft records breken
De Belgische consument is online niet meer te stoppen, zo lijkt het wel. Na de recordbestedingen in 2015, wordt die evolutie in stijgende lijn doorgezet. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek door GfK in opdracht van BeCommerce.
Uit de cijfers wordt duidelijk dat het eerste kwartaal van 2016 opnieuw een denderend succes betekent voor de Belgische e-commerce. In het totaal werd zo’n 2,3 miljard euro gespendeerd: een stijging van 9 procent op jaarbasis. Dat trekt ook meteen het aandeel van e-commerce in onze totale bestedingen op tot 16 procent, tegenover 14 procent in het eerste kwartaal 2015. Ongeveer 8 procent van de totale uitgaven van producten wordt online besteed, een aanzienlijk verschil met diensten: daar gaat meer dan de helft van de uitgaven richting online handelaar.
De meeste aankopen gebeuren in de categorie ‘media en entertainment’, met een totale omzet van 110 miljoen euro door 2,5 miljoen klanten. Gemiddeld gaven ze zo ongeveer 25 euro per aankoop uit aan dvd’s, games, boeken, enzovoort. Dat komt overeen met de conclusies van vorig jaar; ook toen vormde ‘media en entertainment’ de meeste populaire sector.
Bovendien gebruikt de consument nog steeds het liefst een laptop of desktop om online te shoppen, hoewel smartphone en tablet aan populariteit winnen. Nu wordt een mobiel apparaat bij één op zes aankopen gebruikt, terwijl dat vorig jaar nog maar één op acht was.
Als betaalmiddel maakt Bancontact ten slotte een kleine inhaalbeweging tegenover kredietkaart, de huidige nummer één. Bij 45 procent van de aankopen grijpen consumenten naar Bancontact om online te betalen; een stijging van 5 procent tegenover vorig jaar. De kredietkaart blijft onklopbaar, maar moet met 51 procent nu toch inboeten met 2 procent.