Nieuws

Maaltijdboxen worden niet door iedereen gesmaakt

Ondanks de schijnbaar groeiende populariteit van bedrijven zoals HelloFresh, waagde de doorsnee lezer zich nog nooit aan een maaltijdbox. Is de Belg nog niet klaar voor de maaltijdbox-formule?

 

Ondertussen kent iedereen het concept van de maaltijdbox. Dankzij een hevige marketingcampagne heeft België in sneltempo kennisgemaakt met de formule, en werd vooral HelloFresh bekend bij het brede publiek. Concurrenten komen ondertussen ook op. Belgische tegenhangers Smartmat en Foodbag bijvoorbeeld, of de dieetvriendelijke pakketten van Weightwatchers.

Nooit

Daarom peilden we in onze laatste lezerspoll naar de populariteit van maaltijdboxen in België. De conclusie was, in het licht van de zichtbaarheid van maaltijdboxen in het straatbeeld, op z’n minst verrassend.

 

poll-maaltijdboxen

 

Veruit de meeste respondenten lieten weten nog nooit een maaltijdbox te hebben besteld. In het totaal antwoordden 891 lezers op onze vraag: “Bij wie bestelde je laatst een maaltijdbox-aan-huis?”. Daarvan bestelden zo’n 85 procent, 791 lezers, nooit een pakket. Dergelijke meerderheid toont aan dat maaltijdboxen niet voor iedereen het proberen waard zijn. Er zijn blijkbaar enkele drempels die een eerste bestelling in de weg staan.

[related_article id=”166611″]

Mogelijk blijft de formule van een maaltijdpakket bestemd voor een nichepubliek. De doorsnee Belg is misschien nog niet klaar voor het online bestellen van maaltijden, of is niet opgezet met een vast pakket van ingrediënten. Ook de prijs kan een mogelijk struikblok zijn: hoewel tijd wordt bespaard, gaat dezelfde vlieger niet altijd op voor geld.

 

HelloFresh

Als we de categorie “nooit” buiten beschouwing laten, zien we dat er één onovertroffen winnaar is. HelloFresh blijft de populairste leverancier van maaltijdboxen met een grote voorsprong. Van de 130 respondenten die wel al eens een maaltijdpakket hadden besteld, zeiden 91 dat hun laatste bestelling afkomstig was van HelloFresh. Omgerekend, zonder de “nooit”-respondenten, komt dat neer op zo’n 70 procent.

 

poll-maaltijdboxen02

 

Tegenover Belgische concurrenten is dat niet verwonderlijk. Met behulp van grootschalige marketingcampagnes, veroverde HelloFresh in binnen- en buitenland al snel een leiderspositie. Dankzij kortingsbonnen, reclamespots en de goedkeuring van tv-chef Jamie Oliver, maakte het merk de maaltijdbox-aan-huis bekend bij het brede publiek, en dat werpt ook zijn vruchten af met betrekking tot marktaandeel.

businesscijfersHellofreshmaaltijdboxonderzoekpoll

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken