HP Inc. rolt nieuwe formule Device-as-a-Service uit
HP Inc. pakt uit met een formule waarbij bedrijven hun hele IT-infrastructuur op basis van een all-in abonnement kunnen aankopen. Device-as-a-Service (DaaS), zoals de dienst door het leven gaat, omvat zowel de aankoop, implementatie en beheer van apparaten, als bijkomende diensten, zoals technische ondersteuning.
Het grootste voordeel is, volgens Luciana Broggie, algemeen directeur Enterprise Solutions EMEA bij HP, het gebruiksgemak: “We wilden device management eenvoudiger maken zodat klanten op een eenvoudige manier toegang krijgen tot benodigde technologie en ondersteuning, en die makkelijk kunnen implementeren.”
[related_article id=”167447″]
In essentie kan een bedrijf met HP’s DaaS-dienst altijd gebruikmaken van de nieuwste computers, terwijl ook support en diensten, zoals configuratie of datamigratie, worden uitbesteed aan HP. Bovendien is het systeem gericht op meerdere ‘vendors’. Niet enkel HP-systemen, maar ook bijvoorbeeld Apple-producten zoals iPads of iPhones kunnen worden beheerd.
Hierdoor kan het IT-departement zich concentreren op meer gespecialiseerde taken, is het standpunt van HP. Als je je IT-infrastructuur uit handen geeft, verlies je echter ook een deel van de controle. Waar de IT-afdeling voorheen de volledige macht had over de ‘fleet’, bestaat de kans dat met de komst van DaaS die hegemonie voorbij is.