Belgische millennial-ondernemers onderschatten belang technologie
Generatie Y – geboren tussen ongeveer de jaren 80 en het jaar 2000 – verandert alles, zegt Sage. Hun werkethiek is anders dan die van de voorgaande generatie, en als groep zijn ze niet in één categorie te vatten. Dat maakte een studie bij meer dan zevenduizend jonge ondernemers tussen 18 en 34 jaar duidelijk.
Werk vs. leven
Meeste millennials werken om te leven, en leven niet om te werken. Zeven op tien van de Belgische ondervraagden gaf te kennen dat het verminderen van werkuren en een vroeg pensioen voor hen belangrijke streefpunten zijn. Toch blijft de onderneming voor velen een prioriteit. Zo zei ongeveer 43 procent, meer dan alle andere landen, van de Belgische ondernemers het werk voorrang te geven op hun leven.
Jonge ondernemers in België zijn bovendien, net zoals de rest van de wereld, gedreven door succes en trots, maar toch zegt maar liefst 25 procent vooral te werken voor het geluk van hun werknemers. Opnieuw steekt ons land er op dat vlak met kop en schouders bovenuit.
Technologie onderschat?
Je zou kunnen verwachten dat de jonge generatie meer dan ooit gelooft in het belang van technologie, maar dat wordt door de resultaten tegengesproken. Maar liefst 59 procent van de ondervraagden wereldwijd zei dat technologie voor hen geen vereiste is om hun onderneming te doen slagen, en 67 procent van de Belgische ondernemers zegt onverschillig te staan tegenover hoeverre technologie hun bedrijf kan helpen.
“Twee derde van de Belgische ondernemers onderschat de invloed die technologie op hun bedrijf kan hebben, en over het algemeen zijn onze ondernemers terughoudender ten opzichte van ontwikkelingen,” beaamt Alex Dossche, Managing Director bij Sage Belgium. “Hieruit blijkt opnieuw de noodzaak om ondernemers te begeleiden en te informeren, zodat ze volop profijt kunnen trekken uit de vele voordelen van digitale vooruitgang. Deze is immers onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van de maatschappij.”