Chromebooks populair, maar geen alternatief voor Windows
Hoewel Chromebooks wel hun weg vinden naar de juiste markt, neemt dat aandeel voorlopig de grootte van een niche-publiek aan. Vooral in Noord-Amerika doen Chromebooks het goed, maar ook West-Europa begint aan een inhaalbeweging, zegt Gartner-analist Mikako Kitagawa.
In 2015 werden zo’n 6,5 miljoen toestellen verkocht, waarvan de meeste in Noord-Amerika, gevolgd door West-Europa. Dit jaar kan dat aantal stijgen tot maar liefst 8 miljoen.
Windows of Chrome?
Die groei is vooral te danken aan het onderwijs. In de Verenigde Staten is de Chromebook geliefd bij studenten en onderwijzers, een trend die zich ook voortzet in Europa.
In de bedrijfssector kan de Chromebook echter nog niet rekenen op veel succes. Chromebooks zijn afhankelijk van een internetverbinding, en hebben geen grote hoeveelheid opslagruimte. Daarom zijn ze niet altijd geschikt voor een bedrijfscontext, waar veel offline apps worden gebruikt. Waar Google op mikt, blijft dus uit: Chromebooks kunnen Windows-computers niet vervangen.
In het onderwijs zien consumenten misschien wel meer heil in Chromebooks, maar ook daar blijft Windows overigens de voorkeur genieten voor veeleisende taken en offline apps, volgens Kitagawa.
[related_article id=”167602″]
Voordelen
Toch hebben Chromebooks andere voordelen voor de enterprise-markt. Ze zijn snel, licht, en meestal goedkoper dan traditionele tegenhangers. Ze kunnen daarom bijvoorbeeld dienen als tweede toestel, vanwege de draagbaarheid en gebruiksgemak, of als thin client voor cloudapps, aldus de analist. Ook met de komst van Android-apps op geselecteerde toestellen, zet de Chromebook een stap vooruit.
Als Google erin slaat om de Chromebook aantrekkelijk genoeg te maken voor bedrijven, kan een deel van de Windows-markt mogelijk worden ingepalmd. Of het snel zover komt, is eerder twijfelachtig. Daarvoor moet de Chromebook nog evolueren naar een echt waardig alternatief.