Succesvolle kmo's besteden IT-diensten 20 procent vaker uit
In het jaarlijkse onderzoek worden meer dan duizend werknemers uit kmo’s wereldwijd ondervraagd over de werking van hun IT-departement. Zo werd gemeten hoe efficiënt ze dagelijkse taken vervolledigen, hoe reactief en proactief ze problemen aanpakken, en welke strategische rol het IT-team aanneemt in de onderneming. Op basis van die factoren werd ten slotte een ‘volwassenheidsniveau’ opgesteld.
Sneller omzet
IT-afdelingen met een hoger niveau van volwassenheid, beschikken doorgaans over meer gestroomlijnde, en geautomatiseerde processen. Bovendien werd uit de resultaten van de studie duidelijk dat de omzet bij ondernemingen met een volwassen IT-departement sneller groeit. Zo’n 36 procent zag de omzet met meer dan 10 procent stijgen, terwijl slechts 21 procent van de kmo’s met een niet-volwassen IT-afdeling hetzelfde kon zeggen.
Outsourcen
Frappant is dat kmo’s met een volwassen IT-afdeling ook hun IT-diensten vaker uitbesteden. Dat gebeurde twintig procent meer bij volwassen IT-afdelingen uit dan bij hun niet-volwassen tegenhangers. Het gaat dan om processen als back-up, remote monitoring, privécloudbeheer, virtuele-desktopdiensten, en meer. Daarnaast wordt er dan ook meer beroep gedaan op clouddiensten als Platform-as-a-Service, Infrastructure-as-a-Service en Security-as-a-Service.
Weinig volwassenen
Overigens blijven kmo’s met volwassen IT-departmenten in de minderheid. Het overgrote merendeel scoort lager op de volwassenheidsfactoren, waardoor slechts 14 procent werd gezien als volwassen. Dat betekent een lichte stijging tegenover vorig jaar, wanneer slechts 11 procent van de ondernemingen ‘volwassen’ werd geacht.