Belgische kleinhandel in neerwaartse spiraal
Volgens cijfers die De Standaard kon inkijken, zit zowel de omzet van de winkels, als het aantal verkochte producten al maanden in het slop. In de eerste helft van het jaar werd in de hele sector zo’n 2,4 procent minder verkocht, vergeleken met het jaar daarvoor.
Vooral kleding- en schoenenwinkels, gespecialiseerde voedingswinkels, zoals slagerijen, en tankstations zouden het zwaar te verduren krijgen; zij moesten een daling van 3 procent of meer op jaarbasis incasseren.
[related_article id=”166664″]De daling treft zo voornamelijk fysieke winkels. Webshops blijven buiten schot, aangezien e-commerce blijft bloeien met een groei van 7 procent. Daarmee is de sector meteen ook een van de oorzaken van de dalende tendens, volgens Unizo.
De fysieke detailhandel worstelt namelijk met het concurreren met – al dan niet buitenlandse – webshops met een groter aanbod en snelle levertijden. Handelaars worden daarom aangeraden om tenminste online aanwezig te zijn met een website, zegt Unizo.
De negatieve trend staat bovendien in schril contrast met de rest van Europa, waar een groei van 1,8 procent wordt opgetekend. Enkel Griekenland zit in hetzelfde schuitje als België, en tekent een daling op. Geen reden voor paniek, volgens econoom Bart Van Craeynest, andere statistieken zoals consumptie en vertrouwen bij consumenten zijn belangrijker en lijken wél positief te zijn.