Facebook introduceert twee nieuwe tools om buitenlandse klanten te lokken
Wereldwijd zijn maar liefst 61 miljoen mensen door Facebook verbonden met een Belgische kmo, niet verrassend een veelvoud van de Belgische markt. Daarom brengt Facebook vandaag twee nieuwe tools uit waarmee Belgische kmo’s makkelijker buitenlandse klanten kunnen lokken.
Internationale lookalikes
Ten eerste krijgt de bestaande Lookalike Audiences-tool een extra functie. Met Lookalike Audiences is het mogelijk om een nieuwe doelgroep te vinden die lijkt op je bestaande klanten.
Als de kern van je cliënteel bijvoorbeeld bestaat uit twintigjarige mannen die houden van whisky, zal je via Facebook mensen met hetzelfde profiel kunnen vinden. De kans dat zij interesse hebben in je webshop, is groter, aangezien het ‘lookalikes’ zijn van je huidige klanten. Tot voor kort kon de tool enkel nationaal gebruikers opsporen, maar daar komt nu verandering in. De functie ‘International lookalikes’ geeft webwinkeliers nu de kans om ook over de grens naar nieuwe klanten te zoeken.
Adverteren in het buitenland
Daarnaast wordt het mogelijk om advertentie ook in het buitenland te vertonen. Je kan zo bestaande campagnes ook wereldwijd tonen, maar ook gerichte advertenties opstellen en die slechts in bepaalde regio’s tonen. Om kmo’s wegwijs te maken in een internationale marketingstrategie, zullen webinars worden georganiseerd, en wordt een handboek beschikbaar gemaakt met tips en aanbevelingen.
Ciaran Quilty, kmo-verantwoordelijke in de EMEA-regio bij Facebook, is heel blij met de vernieuwingen, vertelt hij aan Twinkle België. “We hebben ons voor de nieuwe tools gebaseerd op de rechtstreekse feedback van kmo’s op Facebook, en ik ben opgetogen met het resultaat.”
Mobiele economie
“De uitdaging van de kmo vandaag is om een mobiele strategie te bedenken,” legt Quilty uit. “Iedereen zit dagelijks op een smartphone, en dus is het heel belangrijk om een mobiel plan te ontwikkelen. Facebook wordt gebruikt als een soort brug naar die nieuwe, mobiele economie.” Logisch, want het medium herbergt een enorme gebruikersbasis die makkelijk te bereiken is, ook op mobiel.
Belgische kmo’s in het bijzonder kunnen profijt halen uit een internationale strategie. Uit onderzoek blijkt dat de Belg vooral in het buitenland shopt, waardoor relatief weinig geld aan de inheemse webshops wordt uitgegeven. Door klanten in het buitenland te zoeken, kan dat gemis gecompenseerd worden.