1 op 2 klanten denkt aan retourneren vóór aankoop
Dat is de conclusie van een studie van B2C Europe. In het onderzoek werden meer dan tweeduizend Europese gebruikers aan de tand gevoeld over hun online aankoopgedrag. 53 procent van de Belgische ondervraagden dachten al aan het terugzenden van een artikel, nog voor ze het gekocht hadden. Daarbij onderzochten klanten welke voorwaarden gelden bij het retourneren, en hoeveel moeite en geld de terugzending hen zal kosten.
Zo vindt maar liefst 65 procent van de Belgen gratis terugzendingen een standaarddienst, en beschouwt 51 procent een herbruikbare verpakking als de norm. Als die voorwaarden niet zijn voldaan, of als het terugzendproces te onduidelijk is, kan dat een reden zijn om af te zien van de aankoop.
Het beste retourneerbeleid is daarom een eenvoudige, zegt B2C Europe. Zorg voor voldoende tijd om terug te zenden, maak je verpakking herbruikbaar en voeg een terugzendlabel toe, en bied een geld-terug-garantie aan, in plaats van een waardebon. Op die manier weten gebruikers waar ze aan toe zijn, en zouden ze sneller geneigd zijn om tot de aankoop over te gaan.
https://www.twinkle.be/nieuws/166515/esprit-hanteert-retourlimiet-voor-online-klanten/