Gelekte blogpost verraadt prijzen van Microsoft Dynamics 365
In juli werd bekend dat Microsoft plande ERP- en CRM-software te bundelen in de cloud. Het pakket kreeg de naam Dynamics 365, en wordt later dit jaar beschikbaar. Prijzen werden in die tijd niet bekendgemaakt, tot deze week: een gelekte blogpost maakt duidelijk dat Microsoft er niet naar streeft om de voordeligste op de markt te zijn.
Maandag werd door Microsoft-partner Encore Business Solutions een blogpost online geplaatst met daarin meer verduidelijking over de prijzenstructuur. De post werd kort daarna offline gehaald, waarna Microsoft verklaarde dat het op dit moment geen prijsspecificaties wil delen. Volgens CIO.com gaf de post echter heel wat informatie vrij.
[related_article id=”167732″]
Modules
Klanten hebben de keuze tussen twee versies van Dynamics 365: een voor enterprises, en een voor bedrijven met minder dan 250 werknemers. In de enterprise-versie zijn er modules voor operations, field service, project service, marketing, sales en customer service. De business-editie beschikt maar over drie: financials, sales en marketing.
Uit dat aanbod kunnen klanten een of meerdere modules kiezen, waardoor ze een gepersonaliseerd ERP- en CRM-pakket kunnen opstellen. Vanuit een budgetair standpunt kan het echter interessant zijn om voor het bundel-plan te opteren.
Gebundeld is voordeliger
De individuele enterprise-modules zullen immers 95 dollar tot 190 dollar kosten per gebruiker, per maand. Kies je voor een bundel met meerdere modules, betaal je 115 of 210 dollar per gebruiker. Een kleine meerkost voor meer functionaliteit. Hetzelfde gaat op voor kleinere bedrijven: voor afzonderlijke modules tel je 40 dollar per gebruiker meer, maar voor 10 dollar meer krijg je het hele pakket.
Encore Business Solutions liet weten dat het slechts om een schatting betrof: uiteindelijke prijzen kunnen variëren onder invloed van kortingen, de markt, aantal gebruikers, en andere factoren. Dan nog blijven de prijzen aan de hoge kant, zeker wanneer Microsoft de concurrentie wil aangaan met Salesforce. Het belangrijkste verkoopspunt van Dynamics 365 – de modulaire structuur – staat daarmee op losse schroeven: wie gaat afzonderlijke modules betalen, als deze in verhouding veel duurder zijn?