Google’s drie geheime wapens in de strijd tegen AWS en Azure
Onder leiding van Diane Greene, executive vicepresident van Google Cloud Enterprise, zet Google alles op alles om meer klanten te lokken naar de cloud. Dat schijnt te lukken, met aanwinsten zoals Spotify en Snapchat. Onlangs sloeg Google zo ook Evernote aan de haak. Het bedrijf kondigde dinsdag aan dat het de eigen datacenters gedag zei, en alle data zou migreren naar Google cloud.
De ontwikkeling is een belangrijke mijlpaal voor de Google Cloud. Google blijft vooralsnog in de schaduw staan van concurrenten Amazon, Microsoft en IBM, maar met de aanwinst van Evernote lijkt er hoop op een heropleving: het bedrijf laat zien dat het nog niet bereid is om zich gewonnen te geven. Er zijn een namelijk paar redenen waarom klanten zoals Evernote voor Google Cloud kiezen, en niet voor lievelingen zoals AWS of Azure.
1. Prijzen
Ten eerste: de prijs. Om te kunnen concurreren met de ‘groten’ kiest Google ervoor zich onder hun prijzen te laten zakken. Google Cloud-diensten mikken op budgetvriendelijkheid; en er wordt gespeculeerd dat Google meer interesse heeft in het aandikken van hun klantenbestand, dan in het maken van winst.
2. Machine learning
Volgens Evernote’s CTO Anirban Kundu, was Evernote op zoek naar een cloudvendor met voldoende ervaring in machine learning: niet enkel de infrastructuur was daarbij belangrijk, maar ook de diensten en applicaties om machine learning-systemen te bouwen. In dat opzicht steekt Google, samen met Microsoft, met kop en schouders boven Amazon uit, zegt Kundu. Wellicht zullen steeds meer bedrijven heil zien in het bouwen van machine learning-toepassingen, waardoor Google een streepje voor staat.
3. Talent
Google’s geheime wapen volgens executive vicepresident Diane Greene, is ten slotte talent. Het is niet enkel het product dat Google op de markt zet, maar ook de toegang tot ’s werelds beste IT-ingenieurs. Bedrijven kunnen een “partnership” aangaan met Google, verklaart Greene: “Ze zullen in staat zijn sneller te innoveren, als wij als partner voor hen innoveren aan de back-end.” Google staat erom bekend dat ze enkel de knapste koppen aannemen, en die reputatie kan een enorm voordeel opleveren.
Niettegenstaande is de voorsprong van koplopers Amazon, Microsoft en IBM enorm. De kans is klein dat Google zijn achterstand op korte termijn kan wegwerken, hoewel het bedrijf qua groei op nummer één staat. Bovendien kunnen succesvolle bedrijven in een mum van tijd onderaan de keten bengelen; kijk maar naar Yahoo.