Contentmarketing minder effectief dan gedacht
Content marketing wordt door sommigen als heilige graal van online marketing beschouwd: engageer (potentiële) klanten door blogposts en een goed gevulde Facebook-pagina. Moderne consumenten laten zich immers niet meer vangen door reclameboodschappen, en dus moet je creatiever uit de hoek komen.
Een onderzoek van Beckon wijst uit dat dat soort contentmarketing echter geen garantie is voor klantenengagement. Hoewel online ondernemingen steeds meer content genereren, is het effect op klantenengagement niet navenant.
In een jaarlange steekproef werd gemeten welke content het meeste interactie opriep. Ten eerste bleek dat de hoeveelheid content die door de onderzochte bedrijven werd gegenereerd op één jaar met 300 procent steeg. Nog frappanter was dat slechts 5 procent van die indrukwekkende hoeveelheid content 90 procent krijgt van elke blijk van engagement, zoals views, kliks, likes of shares. Dat wil zeggen dat maar liefst 95 procent van de content amper wordt bekeken.
Een mogelijke verklaring zoekt Beckon bij een gebrek aan kwaliteitsvolle content. Marketeers concentreren zich te veel op volume, in plaats van prestatie, wordt in het onderzoek geopperd. En dat zorgt voor ontzettend veel posts die weinig interesse opwekken bij je doelpubliek.
Het is beter om te mikken op originele, engagerende inhoud, zegt Beckon, want zwakke content kan je merk schaden: “Denk eraan dat een gebrek aan engagement het best-case-scenario is. Het worst-case-scenario is dat zwakke content de perceptie van je merk ondermijnt en uiteindelijk ook je verkoop beïnvloedt.”