Belgische webshops niet gebruiksvriendelijk genoeg
België doet het over het algemeen nochtans niet slecht op het gebied van connectiviteit. Ons land bereikt een gemiddelde verbindingssnelheid van 14,1 Mbps, wat 31 procent sneller is dan vorig jaar. Bovendien mogen we fier zijn op onze eerst plaats voor de adoptie van IPv6, het nieuwe internetprotocol. Minder denderend is de ervaring die gebruikers hebben op Belgische webshops. Daar besteden we te weinig aandacht aan, blijkt uit een rapport van Akamai.
Vandaag is het belangrijk om een gebruiksvriendelijke en bovenal snelle website aan te bieden aan je klanten. Blijkbaar is dat toch nog niet bij elke webshop het geval, volgens Tim Vereecke, senior solutions engineer bij Akamai Technologies. “[We merken] dat Belgische retailers een achterstand opgebouwd hebben op het vlak van gebruikerservaring. Het is net die ‘booming’ sector die vertraging heeft op het vlak van IPV6-adoptie en mobiele optimalisatie.”
“Concreet betekent dit, zeker met de aankomende feestdagen, een potentieel verlies aan omzet,” volgens Vereecke. “Het is immers een feit dat de moderne klant heel veeleisend geworden is bij het online shoppen.” Veel webshops voldoen met andere woorden niet aan de verwachtingen van de klant: de website is te traag, niet mobielvriendelijk, of niet gebruiksvriendelijk. Een aanzienlijk probleem, want daardoor kiezen veel bezoekers voor een andere site.
“Het is tijd om onze infrastructuur te gebruiken,” zegt Vereecke. “We moeten optimaliseren voor mobiel, voor high-res-schermen, met een nadruk op prestatie. Zo kunnen we meer tevreden Belgische gebruikers bereiken.”
https://www.twinkle.be/nieuws/166384/belg-kiest-vooral-voor-buitenlandse-webshops/