Salesforce onthult vernieuwde app-cloud
Salesforce geeft vandaag het startschot voor de achtste editie van Dreamforce, de jaarlijkse conventie die zo’ n 170.000 aanwezigen van over de hele wereld huisvest. Op het gebeuren zet Salesforce op een rijtje welke innovaties Salesforce-klanten het komende jaar mogen verwachten.
Een nieuw Customer Succes Platform
Dit jaar wordt haast de hele suite van Salesforce-applicaties uitgebreid met enkele nieuwe functies. De acht apps zijn gebundeld op het Customer Success Platform, en bestaan uit ‘clouds’ voor marketing, sales, e-commerce, analytics, customer service, community-beheer, IoT, en app-ontwikkeling. Vernieuwingen draaien rond de vijf transformaties in enterprisesoftware, waaronder intelligentie en connectiviteit.
Kunstmatige intelligentie
Centraal staat de recent geïntroduceerde Einstein-functionaliteit, een module die artificiële intelligentie beschikbaar maakt voor elke Salesforce-gebruiker. Einstein gebruikt bestaande datasets om relevante inzichten te bieden, klantengedrag te voorspellen en acties aan te raden. Bijvoorbeeld kan de intelligente functie voorspellen of een nieuwsbrief al dan niet gelezen zal worden, of welke lead het meeste kans maakt om een potentiële klant te worden. De voorspellende modellen kunnen gepersonaliseerd worden voor elke klant, maakt Salesforce zich sterk.
Meer productiviteit
Daarnaast speelt Quip een grote rol. Het onlangs overgenomen productiviteitsplatform moet een omgeving bieden voor next-gen communicatie en collaboration. Salesforce-klanten kunnen inloggen op het platform met hun Salesforce-gegevens. Zo kunnen ze documenten creëren, delen en bewerken vanuit een Salesforce-omgeving. Dankzij deze integratie wordt het dan ook makkelijker om data vanuit Salesforce-apps te incorporeren in Quip-documenten.
Mobile first
Andere vernieuwingen situeren zich in de Salesforce1 Mobile App: de mobiele CRM-app. Via de kersverse My Salesforce1-functie kunnen bedrijven een eigen applicatie ontwerpen voor intern gebruik. De apps kunnen worden voorzien van een gepersonaliseerde branding – zonder vermelding van Salesforce – en kunnen afzonderlijk worden aangeboden in een appstore. Met een eigen look-and-feel kan zo een unieke CRM-app worden ontwikkeld, met oog voor de specifieke noden van elk bedrijf.
Donder en bliksem
Tenslotte wordt er gewag gemaakt van enkele toevoegingen in de Lightning-app, het platform voor app-ontwikkeling, en de Thunder Cloud, het IoT-platform. Nieuwe productiviteitsfuncties moeten ervoor zorgen dat beide omgevingen makkelijker te gebruiken zijn. Bovendien wordt de IoT-cloud uitgerust met nieuwe IoT-profielen, waarmee meer IoT-apparaten kunnen worden beheerd, en een IoT Traffic Monitor: een dashboard om de status van verschillende apparaten te monitoren.
Een niveau hoger
Een hele boterham, die vooral draait rond het verbinden van de verscheidene apps in de Customer Success Platform. Met de convergentie van het internet of things, big data en kunstmatige intelligentie, hoopt Salesforce duidelijk een streepje voor te blijven. “Door een hoger niveau van intelligentie, snelheid, mobiliteit, productiviteit en connectiviteit te leveren, geven we bedrijven de kans om ook een hoger niveau van succes te bereiken,” beaamt Alex Dayon, president en chief product officer bij Salesforce.