Facebook onthult Workplace: het sociaal netwerk voor bedrijven
Facebook Workplace, voorheen beter bekend als Facebook at Work, heeft veel gemeen met de persoonlijke versie die bijna iedereen kent, alleen richt het netwerk zich op professionelen. De interface van het netwerk is zo goed als identiek aan Facebook, met een newsfeed, groepen, en een chatfunctie. Workplace wil zich daarmee profileren als een platform waarop medewerkers zowel kunnen communiceren als samenwerken aan online projecten. In plaats van vakantiefoto’s en kattenfilmpjes, zien gebruikers dus uitsluitend werkprojecten passeren in hun newsfeed.
Gemaakt voor kantoor
Enkele exclusieve functies moeten het netwerk verder differentiëren van zijn sociale tegenhanger. Er worden bijvoorbeeld geen advertenties getoond, en er zijn meer mogelijkheden om de achterliggende data in het netwerk te raadplegen. Een nieuwe feature die vandaag werd aangekondigd, moet het overigens ook mogelijk maken om in groep met externe partners te communiceren. De functie wordt de komende weken uitgerold.
[related_article id=”167688″]
Prijzen
In tegenstelling tot wat eerder werd beloofd, is Workplace niet gratis. Bedrijven kunnen drie maanden genieten van een gratis proefperiode, maar zullen dan tussen de 1 en 3 dollar per gebruiker moeten neertellen. Een eerder bescheiden prijs, vergeleken met de betalende versies van concurrenten als chatapplicatie Slack (vanaf 6,67 dollar) en Microsoft Yammer (vanaf 3 dollar). Zij maken weliswaar een gratis basisversie beschikbaar, iets wat Workplace voorlopig mankeert.