Op deze dag spendeert de Belg online het meest
Tijdens de feestdagen wordt er online meer geld gespendeerd, zoveel is duidelijk. Volgens voorspellingen van Adobe Digital Insights zal er in november en december in België 2,9 miljard euro worden uitgegeven: een groei van 12 procent op jaarbasis.
12 december is het hoogtepunt
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de Belg massaal aan last-minute-aankopen doet. De online uitgaven blijven gedurende de maand december aanzwellen, tot ongeveer twee weken voor Kerstmis. Op 12 december beleeft de Belgische e-commerce ten slotte een absoluut hoogtepunt. Er wordt verwacht dat op die dag voor 74 miljoen euro wordt gekocht, wat overeenkomt met het dubbele van een gemiddelde dag in het jaar. Na 12 december dalen de uitgaven opnieuw. Kerstmis zelf is een van de dieptepunten in het feestseizoen; dan wordt amper 40 miljoen uitgegeven.
Black Friday
Normaal is maandag de populairste dag om online te kopen in Europa, maar tijdens het eindejaar verschuift die trend naar het weekend en wordt er meer gekocht op zaterdag en zondag. Bovendien worden Amerikaanse fenomenen zoals Black Friday ook in Europa populairder, vooral in landen als het VK, Duitsland en Frankrijk. Bij dat fenomeen bieden handelaars op de vierde vrijdag in november gigantische kortingen aan, een praktijk die ook in e-commerce doorzet. In België en Nederland slaat het gebruik minder aan, hoewel Black Friday ook in België goed zal zijn voor meer zo’n 80 miljoen dollar, volgens Adobe.