Forrester: “Mobiel is nu echt de kern van het bedrijf”
In 2017 is 43 procent van het wereldwijde webverkeer afkomstig van een smartphone, zegt Forrester. Tegen 2019 wordt verwacht dat getal bijgesteld naar 52 procent: meer dan de helft. “Mobiel is het nieuwe gezicht van digitaal,” bloklettert Forrester dan ook. Een bevolking die voor het merendeel mobiel surft, heeft vanzelfsprekend gevolgen voor bedrijven die klanten online willen bereiken. De komende jaren zal de nadruk op mobiel steeds meer doorwegen.
Het is bijvoorbeeld al langer bekend dat Google voortaan ook mobielvriendelijkheid in rekening neemt in de zoekresultaten. Mobielvriendelijke website belanden hoger op de lijst en krijgen meer verkeer. Bedrijven die dat inzien, zullen ook de nodige acties ondernemen, volgens Forrester.
[related_article id=”168546″]Interne ontwikkeling, externe kanalen
Ten eerste voorspelt het onderzoek een shift naar meer interne, mobiele ontwikkelaars. Terwijl vroeger een beroep werd gedaan op externe partijen om een enkele app te bouwen, wordt het mobiele aspect nu essentieel voor het bedrijf. Daarom zullen steeds meer bedrijven vertrouwen op een eigen team van ontwikkelaars.
Natuurlijk wordt er daarnaast ook gebruikgemaakt van derde partijen, zoals Facebook of Skype, om mobiel aanwezig te zijn. Bedrijven moeten niet alleen via een eigen app, maar ook via andere mobiele kanalen kunnen communiceren met klanten. Nu al zijn bedrijven bijvoorbeeld massaal in de weer met chatbots op het Messenger-platform; een omgeving waar veel klanten van nature al mobiel aanwezig zijn.
Meer controle
“Mobiel is nu echt de kern van een bedrijf,” vertelt Forrester-analist Julie Ask aan Computerworld. “En bedrijven beseffen dat ze meer controle nodig hebben.” Toch zullen veel bedrijven te laat reageren, voorspelt het onderzoek: bedrijven zullen “niet genoeg investeren of strategisch denken, en struikelen.”
//www.smartbiz.be/nieuws/166984/4-op-de-10-bedrijven-hebben-geen-mobiele-strategie/