Nieuws

Belg meest terughoudende online shopper in Europa

In Europa hechten de Belgen het meest belang aan menselijk contact bij het winkelen. Ook tegenover andere technologische verschijnselen staan Belgen eerder twijfelachtig.

Argwaan

Een recente studie toont aan waarom Belgen niet bepaald early adopters genoemd kunnen worden. Op vlak van online betalen, drones, autonome wagens en in-store technologie blijven veel Belgen namelijk argwaan koesteren. Dat bewijst het onderzoek ‘The European connected consumer – A life lived online’ van advocatenkantoor Osborne Clarke.

“80 procent [van de Belgen] beschrijft hun winkelgedrag vooral als in een fysieke winkel, in tegenstelling tot meestal online,” zegt advocaat Yves Stans. Daarmee belandt België op de bodem van de Europese ranglijst. Bovendien verkiest 61 procent om voortgeholpen te worden door een mens, in plaats van interactieve technologie in de winkel. In Europa was dat percentage slechts 53 procent.

Vliegende leveranciers

Niet alleen het menselijke contact in de winkel, maar ook de levering van een bestelling zien Belgen het liefst door een mens gebeuren. Twee derde van de ondervraagden zijn niet overtuigd van de voordelen van autonome voertuigen om pakketten te bezorgen, zoals een zelfrijdende bestelwagen. De eerste bezorgdheid is de veiligheid van zo’n voertuig, gevolgd door het verlies van banen. Drones zijn iets populairder, aangezien 42 procent van de respondenten vliegende leveranciers wel zou smaken.

Ten slotte hebben Belgen het online betalen min of meer onder de knie, maar blijft op het gebied van contactloos betalen een lichte achterstand ten opzichte van de rest van Europa. 41 procent van de Belgen betaalde de afgelopen drie maanden contactloos, tegenover gemiddeld 45 procent van de Europeanen.

Significante groei

Toch moet ons land niet afgeschreven worden als een ouderwetse bende. Het gaat immers de goede kant op, volgens Stans: “Belgen kunnen huiverachtig staan ten opzichte van sommige nieuwe technologieën, maar België ondergaat significante groei in zowel m-commerce en e-commerce, en die markt mag niet genegeerd worden.”

autonome wagenbusinesscijfersdronesonline betalentechnologie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken