Bedrijven niet klaar voor 'collaboration tech'
Volgens een wereldwijde bevraging van Harvard Business Review en Insight, zijn bedrijven niet voldoende voorbereid op zogenaamde ‘collaboration tech’: het gebruiken van chat- of videoplatformen om overal en altijd samen te werken. Nochtans is dat voor de meerderheid van de bedrijven erg belangrijk voor het behalen van hun doelen.
[related_article id=”168853″]
Overal overleggen
Zo zeggen ondernemingen dat digitale samenwerking zorgen voor betere beslissingen (69%), meer efficiëntie (79%) en minder reiskosten (57%) . Met chat-applicaties zoals Slack of Microsoft Teams kunnen medewerkers altijd overleggen, en dankzij mobiele video-applicaties zoals Skype kan er zelfs op locatie worden vergaderd met de thuisbasis.
Naast zulke voordelen, zien ondernemingen in collaboration-technologie echter vooral ook een uitdaging. De implementatie van extra hardware of software, bijvoorbeeld. Compatibiliteitsproblemen zijn een vaak vermeld probleem, net zoals de kosten van zo’n nieuwe technologie. Verder vindt bijna de helft van de bedrijven het lastig dat ze geen externe partners kunnen contacteren via het platform, en zorgt de bedrijfscultuur vaak voor een minder dan vlot gebruik van chat- en videoplatformen.
[related_article id=”168954″]
Gesloten cultuur
Dat bevestigt countrymanager Marie del Marmol van Insight Benelux. “Om de integratie echt te doen slagen, moet iedereen er natuurlijk voor openstaan. In de eerste plaats de top van het bedrijf, maar zeker ook de afdelingshoofden. Die worden vandaag onvoldoende betrokken bij de nieuwe manier van samenwerken. En dat is jammer, want zij bepalen voor een groot deel het succes van collaboration technology.”
Bovendien spelen jongere werknemers een centrale rol in de adoptie van nieuwe technologie. Veelal zijn het “early adopters” die een optimale gebruikservaring verwachten. Is dat niet het geval, dan keren ze terug naar andere, meer vertrouwde tools, zegt del Marmol.
Nauw aansluiten
Hoe wel succesvol collaboration tech inbouwen? Uit de antwoorden van de ondervraagde bedrijven, kunnen enkele aanbevelingen worden gepuurd, volgens het rapport. Zo is het aangeraden om het management bij de keuze van de technologie te betrekken, en een dienstverlener te overwegen om de oplossing te implementeren. Uiteindelijk moet de oplossing aansluiten bij de bedrijfscultuur, en gebruikers niet vervreemden met een onintuïtieve gebruikservaring.
//www.smartbiz.be/achtergrond/168825/deze-3-project-management-apps-zijn-geliefd-bij-multinationals/