DPD laat consumenten op het allerlaatste moment een levering aanpassen
DPD brengt de ontvangers van pakjes via e-mail en sms op de hoogte van het verwachte bezorgmoment. Naar eigen zeggen kan de pakjesbezorger het precieze aflevermoment tot op één uur nauwkeurig voorspellen. Maar zelfs dan loopt het weleens mis: wat als de ontvanger onverwacht toch niet thuis blijkt te zijn?
Met de DPD Predict-dienst kunnen ontvangers hun pakketten in real-time volgen en tot één uur voor levering alsnog aanpassingen doen aan zowel het verzendadres als aan het tijdstip van de levering.
Naar eigen zeggen gebeurt zo’n aanpassing bij 10 procent van de leveringen die plaatsvinden. De chauffeur krijgt dan in real-time een melding van de gevraagde wijziging.
Er zijn verschillende soorten wijzigingen mogelijk, waaronder een alternatief adres en aflevermoment, maar veruit de meestgebruikte reden (45 procent) voor ‘een wijziging’ is de boodschap dat de koerier het pakje mag achterlaten op een veilige plek, zoals bij de buren of onder de carport. Een kwart van de ontvangers beslist dan weer om het pakje te laten afleiden naar een DPD afhaalpunt.
Dergelijke aanpassingen kunnen via pc, tablet of smartphone worden doorgegeven aan DPD. De specifieke Predict-app voor iOS en Android zal echter pas klaar zijn ergens in 2017, aldus DPD.