Alibaba op Amerikaanse ‘zwarte lijst’ vanwege namaakitems
De notitie achter Alibaba’s naam betekent een fikse stap terug voor de Chinese retailgigant, die de afgelopen tijd net bezig was om Westerse verkooppartners te werven voor zijn platforms. De Office of the United States Trade Representative (USTR) noemt met name Taobao als platform waarop weinig wordt gedaan tegen namaakartikelen.
Kritiek
Zo’n tien Westerse handelsorganisaties schreven in september aan Alibaba dat het bedrijf te weinig energie steekt in de strijd tegen namaakgoederen. Deze kritiek kwam, helaas voor de pure player, op het cruciale moment dat de USTR bezig was met zijn lijst en consumenten vroeg om hun ervaringen met de artikelen van Alibaba.
Beter dan echte producten
Oprichter Jack Ma brak onlangs zelf een lans voor namaakartikelen. Volgens hem doen deze niet onder voor ‘the real deal’. Sterker: ‘Het probleem (voor merken, red.) is dat namaakproducten vandaag de dag goedkoper én beter zijn dan de echte producten, dan de echte namen’, aldus Ma.