Techbedrijven moeten "ambitie" kweken om nepnieuws te weren
Jean-Claude Juncker roept techbedrijven zoals Facebook op om strenger op te treden tegen nepnieuws. In een interview met de de Duitse Funke Mediengruppe noemt hij geloofwaardigheid “het grootste bezit” van zulke online bedrijven. Europeanen worden immers steeds gevoeliger voor wie hen belazert en wie de waarheid vertelt, voegt de voorzitter toe.
De kwestie van nepnieuws is een actueel thema sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Daarin werden valse berichten verspreid op sociale media die mogelijk de uitkomst van de verkiezingen hebben beïnvloed. Ook Google verscheen de afgelopen weken in het nieuws met twijfelachtige berichten. Wanneer met de zoekmachine naar de Holocaust werd gezocht, verschenen negationistische webpagina’s verrassend hoog in de lijst met resultaten.
Er waren tot nu toe onvoldoende maatregelen werkzaam die zulke incidenten konden voorkomen. Junckers vraagt techbedrijven daarom om standaarden op te zetten die het nepnieuws kunnen weren. Bedrijven moeten zelf die “ambitie” kweken om valse berichten te filteren en tegen te houden.
Hoewel de Europese Commissie niet naar voren komt met concrete oplossingen, stellen partijen in sommige landen zelf maatregels voor die nepnieuws moeten tegengaan. Zo suggereerden twee Duitse partijen, Union en SPD, om een meldpunt voor valse berichten in te stellen op sociale media. Bij gegronde klachten zou het nepnieuws binnen de 24 uur moeten worden verwijderd, anders kunnen boetes tot 500.000 euro worden uitgereikt.