Nieuws

Chatapplicatie Snapchat trekt naar de beurs

Snap Inc., het moederbedrijf van Snapchat, heeft bekendgemaakt dat het naar de beurs trekt. Het bedrijf wilt zo'n 3 miljard dollar ophalen met de IPO.

 
Snap diende de aanvraag voor een beursgang in op dinsdag, meldt Reuters. De multimedia-chatapplicatie werd razend populair sinds de lancering in 2011, en dus meent het bedrijf zes jaar later klaar te zijn voor publieke investeerders.

Snapchat in vier jaar

Snapchat kon de wereld veroveren met een chatapplicatie dat draaide rond foto’s die kort na het delen automatisch verwijderd worden. Door het vluchtige karakter van de beelden werden aanvankelijk vooral jongeren aangetrokken, maar de laatste tijd evolueerde Snapchat naar een ruimer publiek. Met de introductie van Stories, een persoonlijke verhaallijn in foto’s die 24 uur beschikbaar zijn, en de Spectacles, een bril met camera’s, kon de applicatie een meer gediversifieerde groep gebruikers lokken, en ontpopte moederbedrijf Snap zich tot een opkomende ster.

Het nieuwe Facebook

Het bedrijf mikt op een IPO of beursemissie van zo’n 3 miljard dollar (2,79 miljard euro). Analisten schatten het bedrijf op een totale waarde tussen 20 en 25 miljard dollar, wat het een van de grootste technologische beursgangen maakt in de laatste jaren. Snap wordt daarom ook vergeleken met Facebook, en vooral de jonge Snap-CEO Evan Spiegel doet sommigen denken aan de toenmalige opmars van Facebook-visionair Mark Zuckerberg. Het is afwachten of ook de beursgang van Snapchat op dezelfde manier zal verlopen als die van Facebook in 2012; in plaats van een verwachte explosie op de eerste dag, dook de waarde van die aandelen meteen van 42 dollar naar 38 dollar.

158 miljoen dagelijkse gebruikers

Jaren hadden we het gissen naar de exacte cijfers die achter Snapchat schuilgingen, maar door zich aan te bieden op de beurs, werd het bedrijf ook verplicht om enkele cijfers vrij te geven. Hieronder de hoogtepunten.
 
•   158 miljoen dagelijkse gebruikers in het vierde kwartaal vorig jaar
•   omzet van 404,4 miljoen dollar in 2016 (maar nettoverlies: 514,6 miljoen)
•   actieve gebruikers bezoeken Snapchat meer dan 18 keer per dag
 
De aandelen worden omstreeks maart hun intrede te maken op de New York Stock Exchange onder de noemer ‘SNAP’.
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/169487/1-op-3-werknemer-mag-niet-op-facebook-tijdens-de-werkuren/

beursgangbusinessiposnapsnapchat

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken