Nieuws

Waarom Twitter steeds minder gebruikers kan lokken

Enkele jaren geleden had Twitter nog ijzersterke vooruitzichten, maar nu vertoont de toekomst van het sociale medium barsten.

 
Hoewel Twitter en Facebook vaak in één adem worden genoemd, zijn beide sociale media mijlenver van elkaar verwijderd wanneer het aankomt op het aantal gebruikers. Cijfers van Statista wijzen uit dat Twitter minder gebruikers kan verleiden dan eender welke andere concurrent.

Facebook heerst, Twitter blijft achter

Vooral chatplatformen zoals Whatsapp en Messenger, beiden onderdeel van Facebook, deden tijdens de afgelopen twee jaar bijzonder goed. Zij konden elk meer dan 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers toevoegen. Facebook zelf volgt met een respectabele 467 miljoen, en Instagram kon zo’n 300 miljoen extra gebruikers opstrijken. Op de laatste plaats bengelt ten slotte Twitter, met een schamele 31 miljoen bijkomende gebruikers in de laatste twee jaar. Dat is bijna een derde van nieuwkomer Snapchat, die met een ongewone formule richt op een nog kleinere niche van gebruikers.
 

Bron: Statista

 
Het zijn magere resultaten voor Twitter. Hoewel het medium beschikt over een vaste kern van loyale gebruikers, komen er weinig nieuwe leden bij sinds het bedrijf de kaap van 300 miljoen gebruikers rondde, schrijft Felix Richter van Statista.

Teleurstellend jaar

Twitter kreeg het dan ook hard te verduren in 2016. Onder andere lag het netwerk onder vuur omdat het er niet in slaagde om discriminatie, spam en ander online pestgedrag onder controle te krijgen. Onlangs werden daarom enkele maatregelen geïntroduceerd, zoals een filter die discriminerende tweets automatisch moet verbergen en een systeem die gebande gebruikers ervan weerhoudt om een nieuw account aan te maken. De maatregelen komen echter veel te laat, en zijn volgens sommigen niet genoeg om gebruikers gerust te stellen. In tegenstelling tot andere netwerken, zoals Facebook, is het op Twitter bijvoorbeeld nog steeds niet mogelijk om berichten te bewerken of andermans ‘replies’ te verwijderen. Daardoor hebben gebruikers op het medium zo goed als geen tools in handen om hun interacties op het netwerk te beheren.
[related_article id=”168350″] Niet alleen de gebruikers, maar ook aandeelhouders en adverteerders trekken hun handen van het sociale medium. Zo maakte Twitter vorige week teleurstellende kwartaalcijfers bekend waarin amper 1 procent omzetgroei werd voorgesteld, waardoor snel daarna ook de aandeelprijzen kelderden met 10 procent, en beursanalisten hun advies onverbiddelijk bijstelden.

Iedereen kijkt

“De hele wereld houdt Twitter in het oog,” zei CEO Jack Dorsey tijdens de voorstelling van het jaarrapport. “Hoewel we nu niet iedereens verwachtingen tegemoetkomen wat groei betreft, is er één ding dat dat een voorsprong biedt op onze mededingers: de invloed en impact van Twitter.”
Het netwerk wordt inderdaad gebruikt door het merendeel invloedrijke personen, van politici tot Hollywood-sterren, om te communiceren met hun volgers, maar of dat genoeg zal zijn om de wereld te overtuigen, wordt afwachten. Overigens werd het fervente getweet van president Trump aanvankelijk gezien als een mogelijke opkikker voor het sociale medium, maar ook die boost blijft uit.
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/169644/facebook-workplace-zo-werkt-facebooks-zakelijke-platform/

businesstweet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken