Ikea laat klanten pannenkoeken bakken in virtuele keuken
Vanaf vandaag kunnen mensen bij Ikea Hasselt terecht om hun toekomstige keuken in virtual reality te bekijken. Klanten kunnen al langer bij de winkelketen hun gewenste keuken laten uitteken door één van de medewerkers van de keukenafdeling. Dit proces durft echter al eens stroef te verlopen. “Veel mensen vinden het moeilijk om voor te stellen hoe hun keuken er zal uitzien op basis van een plattegrond,” weet Jeroen Braekers, keukenmedewerker bij Ikea. “Soms moeten we hen vertellen dat één van hun wensen onmogelijk is. In virtual reality kunnen ze met eigen ogen zien welke wensen wel realistisch zijn.”
Pilootstudie
Om het voor klanten eenvoudiger te maken de keuken van hun dromen samen te stellen en te kopen, start Ikea wereldwijd een pilootstudie met virtual reality. Behalve in Hasselt kan je in Västerås (Zweden) en Etobicoke (Canada) van de VR-ervaring proeven tot en met 20 mei.
Dat Hasselt één van de slechts drie uitverkoren locaties is voor de studie, is niet geheel toevallig. “Per jaar komen er in België 80.000 mensen kijken voor een keuken, waarvan meer dan de helft van de mensen daadwerkelijk hun keuken bij Ikea kopen. Hiermee doet België het beter dan veel andere landen waar Ikea-winkels heeft,” vertelt Ilona Vallons, de sales leader kitchen van Ikea België.
Dat het filiaal in Hasselt nog maar een jaar oud is en er bijgevolg nog gloednieuw uitziet, heeft de winkel hoogstwaarschijnlijk eveneens een duwtje in de rug gegeven. De winkel in Hasselt is bovendien het grootste Ikea-filiaal in België.
Pannenkoeken bakken
De studie met virtual reality bestaat uit twee toepassingen. In de eerste plaats biedt de meubelmaker een programma aan waarin je pannenkoeken kan bakken in een keuken van Ikea. Met een HTC Vive op het hoofd en twee controllers in de hand wordt je doorheen een tutorial geloodst die je de basishandelingen in de virtuele wereld uitlegt. Zo kan je je controller gebruiken om je doorheen de keuken te verplaatsen, wat kan voorkomen dat je pardoes tegen een fysieke muur in het Ikea-filiaal loopt. Door een andere knop in te duwen kan je dan weer voorwerpen in de virtuele wereld vastnemen en kastjes openen.
Tijdens de korte uitleg word je gewezen op de zogenaamde keukendriehoek, waarna je kan beginnen met het bakken van pannenkoeken. Er wordt van je verlangd dat je je bukt om potten en pannen uit lage keukenkastjes te halen, de koelkast opent om eieren en melk te nemen en alle ingrediënten op het aanrecht plaatst. “Hierdoor kan je zien hoe groot je aanrecht moet zijn om vlot in de keuken te kunnen koken,” licht Braekers toe.
Ook aan gezinnen met kinderen is gedacht. Nadat je een grote stapel pannenkoeken hebt gecreëerd, verspringt het gezichtspunt plotsklap naar dit van een kind. De kasten en het aanrecht zijn plotseling erg hoog, waardoor een groot deel van de opbergruimte in de kamer onbereikbaar is. Nadat je als kind borden van het aanrecht hebt genomen en deze op de keukentafel hebt geplaatst, worden de pannenkoeken op de borden verdeeld en eindigt de demonstratie.
Eigen keuken
Bij de tweede VR-toepassing sta je niet langer in een generieke keuken van Ikea. Keukenmedewerkers zullen nog steeds klaar staan om op een computer een plattegrond te maken van je gewenste keuken. Hierna kan op basis van de plattegrond een model worden gecreëerd in de virtuele wereld en kan je je toekomstige keuken bewonderen met de HTC Vive.
“Op deze manier willen we het proces voor klanten verbeteren. Een keuken kopen vergt een groot budget. Daarom willen we onze klanten op alle mogelijke manieren ondersteunen,” vertelt Vallons. “We hopen dat we met de VR-toepassingen de aankoop van keukens toegankelijker kunnen maken en een aanpak op maat kunnen geven aan klanten.”
Ikea Family
Tijdens de pilootstudie van drie weken wil Ikea aftasten in hoeverre de VR-toepassingen gesmaakt worden door hun keukenklanten. Ikea heeft wereldwijd maar vier Vive-headsets in dienst, en daarvan ligt er dus eentje in Hasselt. Om lange rijen te voorkomen, zullen enkel Ikea Family-klanten die bezig zijn met het ontwerpen van hun keuken in aanmerking komen om de VR-toepassingen uit te proberen. “Wanneer een klant langskomt die de toepassing wil uitproberen, kunnen we altijd kijken of er een gaatje in de planning is,” voegt Vallons hier aan toe. Op deze manier kan Ikea voorkomen dat de virtual reality-stand wordt overrompeld.
Toekomst
Wanneer we vragen naar de toekomst die virtual reality heeft binnen Ikea krijgen we geen sluitend antwoord. “Alles hangt af van de pilot,” vertelt Vallons. “Over tien jaar zal de markt volledig anders zijn. Daarom willen we op het voorfront zitten bij het uitproberen van nieuwe technologie.”
https://www.twinkle.be/nieuws/167586/bol-com-lanceert-gratis-augmented-reality-app/