LinkedIns sales-tool sluist data door naar concurrerende CRM-platformen
Sales Navigator, LinkedIns tool voor verkopers, bestaat al jaren. De functie helpt verkoper om potentiële leads op het sociale netwerk op te sporen, bijvoorbeeld door te kijken wie hun profiel heeft bezocht, de gegevens van geïnteresseerde niet-connecties door te lichten, en geavanceerd te zoeken naar passende profielen. Naast de twee bestaande edities in Sales Navigator – Professional en Team – kondigt LinkedIn nu ook een derde aan: Enterprise Edition.
Diepere integratie
De Enterprise-versie van Sales Navigator brengt onder andere features met zich mee die grote bedrijven moeten aantrekken, zoals een hogere limiet voor het aantal verstuurd InMails en een gedeelde poel van connecties, maar de belangrijkste vernieuwing draait om de integratie met CRM-systemen. Voorheen was er geen synchronisatie tussen Sales Navigator en een CRM-systeem mogelijk. Gebruikers waren daarom genoodzaakt om de activiteiten die ze uitvoerden op het sociale netwerk handmatig in te geven in het CRM, waardoor de sales-gerelateerde bezigheden op LinkedIn vaak in hun eigen silo bleven steken. In de Enterprise Edition is het echter mogelijk om activiteiten zoals InMails of nota’s automatisch te registreren in het CRM.
Onverwachte keuze
Bijzonder is dat LinkedIn bekendmaakt dat de functie voorlopig enkel compatibel is met Salesforce’ CRM-systeem. Salesforce-CEO Marc Benioff maakte vorig jaar nog ophef over de acquisitie van LinkedIn door Microsoft, omdat hij vreesde dat die laatste niet bereid zou zijn om de data op het sociale medium te delen met andere bedrijven. De zorgen blijken nu ongegrond. Voorlopig worden niet meteen gebruikersdata doorgespeeld, maar het lijkt er op dat Microsoft er geen graten inziet om andere CRM-systemen te integreren in LinkedIn-tools. LinkedIn laat bovendien weten dat de functionaliteit dit jaar nog naar andere CRM-platformen moet komen.
//www.smartbiz.be/nieuws/168728/belgische-werkgevers-vooral-op-zoek-naar-technische-competenties-rond-data/