Nieuws

Al 24.000 meldingen op Europees klachtenplatform voor e-commerce

In een jaar tijd stroomden duizenden klachten binnen op het Europese klachtenmeldpunt. Zowel klanten als handelaars lieten van zich horen.

Meer dan 24.000 consumenten meldden het afgelopen jaar een klacht over een internetaankoop op een nieuw Europees platform voor online geschillenbeslechting. Kopers klaagden vooral over crossborder-aankopen met betrekking tot kleding, vliegtickets en IT.

Eind dit jaar maakt de EU de definitieve balans op van het platform, aangeduid als het Online Dispute Resolution (ODR) platfom. Sinds de oprichting een jaar geleden deden consumenten uit allerlei landen er een melding. De EU werkt momenteel aan de gebruiksvriendelijkheid en bekendheid van het initiatief. Consumenten kunnen klachten indienen tegen online ondernemers, maar ook zij kunnen andersom een consument aangeven.

Het ODR-platform is beschikbaar in alle Europese talen. De bedoeling ervan is het bieden van een alternatief voor de gang naar de rechter in het geval van een geschil tussen webwinkelier en klant. De EU heeft dan ook verplicht gesteld dat online ondernemers hun e-mailadres vermelden op hun website en een link naar het platform plaatsen.

 

https://www.twinkle.be/achtergrond/166791/hoe-ga-je-om-met-negatieve-reviews/

 


 

businesseuropaklachtenODRonline dispute resolution

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken