Zalando levert op basis van gps-locatie van klant
Niet langer moet je thuis zijn of op het werk om je pakket aan te krijgen, vindt Zalando. De retailer test een flexibele bezorgdienst die klanten opspoort waar ze zich ook bevinden. Via het gps-systeem van de smartphone van de klant traceert een Parcify-bezorger diens locatie en komt daar met het pakketje naartoe. De klant, die een melding op zijn telefoon krijgt wanneer het pakketje bij Parcify gearriveerd is, mag zich niet sneller dan vijf kilometer per uur voortbewegen. Zalando rekent nog geen kosten voor de proef met ‘levering on the go‘.
Klant beslist
‘Klanten moeten vaak naar een pick-up point of thuis wachten om hun pakket in ontvangst te nemen. Deze nieuwe service is een mooie manier om dat probleem op te lossen,’ zegt woordvoerder Monica Franz tegen Twinkle. ‘De test is nog niet geïntegreerd in onze website, Belgische klanten kunnen op uitnodiging deelnemen. Dit is de eerste keer dat Zalando een proef doet met geo-locaties, heel bijzonder dus.’
Zo krijgt de klant meer controle over hoe en waar hij zijn bestelling kan ontvangen. ‘Dat gebeurt ook bij onze retourdienst ‘Zalando haalt op’: daarin bepaalt de klant waar de bezorger naartoe komt, niet andersom,’ verklaart Franz. De retour on demand-service is sinds oktober vorig jaar in Nederland beschikbaar.
On demand?
Voorlopig is de bezorgdienst enkel beschikbaar in Brussel, Gent en Antwerpen. Zalando bekijkt eerst de resultaten van het proefproject voordat besloten wordt of de dienst elders aangeboden wordt. Een combinatie met levering on demand voor lokale retailers, die met Zalando samenwerken in een integrated commerce-concept, is dan ook nog toekomstmuziek: ‘Het zou fantastisch zijn om services te combineren, maar dit project is nog in de beginfase,’ aldus Franz.