Belgische bedrijven verkiezen Apple en Samsung
Smartphones van Apple en Samsung zijn het populairst op de bedrijfsmarkt. Dat is de conclusie van Computer Profile die 900 Belgische IT-professionals ondervroeg. Volgens hun cijfers bedraagt het aandeel van Apple zo’n 43 procent, en wordt gevolgd door Samsung met ongeveer 37 procent. Microsoft eindigt op een derde plaats met een marktaandeel van 12 procent.
Ook op de tabletmarkt is eenzelfde dynamiek merkbaar, hoewel de voorsprong van Apple hier des te groter is. De iPad kan rekenen op een marktaandeel van ruim 70 procent, terwijl Samsung zo’n 11 procent voor zijn rekening neemt.
[related_article id=”169102″]
Post-Blackberry
Dat Apple en Samsung de mobiele markt overheersen, is vooral te danken aan de teloorgang van BlackBerry. De fabrikant had op het einde van 2012 in België nog een marktaandeel van ongeveer 48 procent, maar moest sindsdien sterk inboeten aan populariteit. Nu wordt het aandeel geschat op minder dan 2 procent.
Sinds vorig jaar gooide BlackBerry de handdoek dan ook in de ring en verkocht het de rechten voor de merknaam en het logo aan Chinese smartphonefabrikant TCL.
Weinig MDM
Om de mobiele toestellen binnen het bedrijf te beheren, doen sommige Belgische bedrijven een beroep op een ‘mobile device management’-systeem. Het gebruik blijft “relatief beperkt”: slechts 9 procent van alle Belgische organisaties kiest voor een MDM-oplossing. Dat is weinig vergeleken met de Nederlandse markt, waar dat aandeel op 23 procent ligt. In België blijkt de populairste dienstverlener MobileIron (26,9 procent), gevolgd door Soti (17,9 procent) en IBM met MaaS360 (15,4 procent). Andere noemenswaardige spelers zijn Citrix, Sophos en SAP.
//www.smartbiz.be/nieuws/169764/de-teloorgang-van-blackberry/