Groupon mogelijk voor rechter om Belgische luier-gate
Oplichting
Op Luierbox.be konden consumenten een jaarabonnement afsluiten om maandelijks een doos vol luiers thuis te ontvangen. De luiers werden echter niet of nauwelijks geleverd, waardoor duizenden klanten zich genoodzaakt zagen om een klacht in te dienen tegen het platform. De zaakvoerder is in februari van dit jaar aangehouden wegens oplichting.
‘Consumenten die via Groupon luiers aankochten bij Luierbox.be, kunnen zich nu burgerlijke partij stellen bij de lopende strafzaak tegen de firma,’ schrijft Test-Aankoop in een persbericht. ‘Het lijkt echter weinig waarschijnlijk dat bij de frauduleuze ondermening en haar zaakvoerder nog afdoende middelen zullen worden gevonden om de talrijke gedupeerden te vergoeden.’
‘Tussenpersoon’
Zo’n jaarabonnement van Luierbox.be werd met een flinke korting echter ook aangeboden op het discountplatform van Groupon. Test-Aankoop heeft het Amerikaanse bedrijf daarom in gebreke gesteld, en eist dat het bedrijf de gedupeerde klanten terugbetaald. Groupon beweert op zijn beurt enkel een tussenpersoon te zijn. ‘Daarmee minimaliseert het bedrijf zijn wettelijke verplichtingen. In werkelijkheid is het duidelijk verkoper van alle diensten en goederen op zijn website,’ aldus Test-Aankoop.
De consumentenorganisatie vordert daarom voor elke gedupeerde de 300 euro die ze aanvankelijk neertelden voor een voucher en dreigt gerechtelijke stappen te ondernemen indien dat niet gebeurt. Groupon krijgt nu vijftien dagen om positief te reageren, anders ‘zal de zaak voor de rechter gebracht worden.’
https://www.twinkle.be/nieuws/167760/al-24-000-meldingen-op-europees-klachtenplatform-e-commerce/