Facebook verklapt hoeveel bedrijven Workplace gebruiken
Facebook introduceerde het zakelijke netwerk Workplace eind vorig jaar en maakte toen duidelijk dat er al zo’n 1.000 bedrijven het medium zouden testen. Een half jaar later zijn er zo’n 14.000 bedrijven actief op het netwerk, verspreid over 77 landen, waarvan de meeste betalen voor de Premium-editie. Dat werd bekendgemaakt op de ontwikkelaarsconferentie van Facebook, F8, en bevestigd in een blogpost.
Facebook laat niet los hoeveel gebruikers er actief zijn op het netwerk; nochtans een standaardfactor voor het meten van het succes van sociale media. Vicepresident van Workplace, Julien Codorniou liet weten dat Workplace zich dan ook niet toespitst op individuele gebruikers of zelfs kleine teams: het sociale medium mikt op het bedrijf als een geheel. De focus op het aantal bedrijven, en niet het aantal gebruikers, maakt het echter moeilijk om in te schatten hoe goed het netwerk het echt doet.
In de blogpost werden verder enkele vernieuwingen aangekondigd voor Facebooks ‘e-mailkiller’. Zo worden chatbots losgelaten op het netwerk. Voor de eerste keer maakt Facebook een honderdtal bots beschikbaar op het platform, die eenvoudige taken kunnen automatiseren, zoals het inplannen van een meeting of het sturen van reminders. Die bots werden door Facebook zelf ontwikkeld, en het ziet er niet naar uit dat creaties van derde partijen worden geïntroduceerd, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij concurrent Slack. Bedrijven kunnen wel hun eigen bots ontwikkelen.
De introductie van bots op Workplace komt zo’n jaar nadat ook Facebook Messenger bots lanceerde. Op de F8-conferentie werd nog bekendgemaakt dat de chatapplicatie op dit moment beschikt over zo’n 100.000 bots.
//www.smartbiz.be/achtergrond/169644/facebook-workplace-zo-werkt-facebooks-zakelijke-platform/