Nieuws

Klant kiest vaker voor ophalen dan gratis verzending

Weinig klanten geven de voorkeur aan een snellere levering tegen betaling, zo blijkt. Ze kiezen vaker voor een ophaling in de winkel.

Dat blijkt uit een studie van Manhattan Associates. Zij verzamelden cijfers van vijftig Nederlandse online retailers omtrent stock, bestellingen en levermethodes. In de onderzocht periode kozen klanten er het vaakst voor om hun bestelling zelf op te halen in de winkel. Zo’n 38 procent van de klanten kozen voor die optie. Daarmee wordt de ophaling vaker gekozen dan een gratis levering aan huis, waarvoor slechts 34 procent koos.

Overige verzendingsopties waarvoor klanten moeten bijbetalen, zijn minder populair. Zo’n betalende verzendingsopties bieden retailers vaak aan om de klant de optie te bieden van een snellere levering, zoals een same-day-delivery. Weinig klanten worden echter verleid door de kortere wachttijd: de verzendingsopties werden nauwelijks gekozen.

Winkel wordt distributiecentrum

Verder werd duidelijk dat retailers er steeds meer voor kiezen om bestellingen rechtstreeks vanuit hun winkel te verzenden, indien ze over een winkel beschikken. Zo’n 62 procent levert vanuit de winkel, en 34 procent plant dat in de toekomst te doen. Ook 66 procent kiest er daarnaast voor om bestellingen vanuit een lokaal distributiecentrum te versturen. Meestal doen de handelaars daarbij beroep op een externe koeriersdienst, hoewel een klein aantal ook eigen vrachtwagens ter beschikking heeft.

Keuzevrijheid

‘Wij zien dat de meeste retailers zich momenteel oriënteren op de mogelijkheden om alle schakels binnen de supply chain, van online tot in de winkel, op de juiste manier met elkaar te verbinden. Het bieden van keuzevrijheid, snelle levering en klantenservice blijven natuurlijk de belangrijkste aandachtspunten voor een positieve retailervaring, maar verkoopkansen optimaal benutten en bestellingen winstgevend afhandelen zijn eveneens essentieel voor het succes van de retailer op langere termijn,’ besluit Pieter Van den Broecker, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates.

 

https://www.twinkle.be/achtergrond/167830/6-cruciale-shippingtips-webwinkelier-moet-kennen/

 

 


 

brick and mortarbusinessgratis verzendingLogistiek en e-commerceophalen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken