Airbus: “Analytics vormt de basis van de contentfabriek”

Tijdens het Adobe Summit vertelt Airbus over zijn ervaringen met de digitale transformatie. Volgens de vliegtuigfabrikant is analytics een erg belangrijk onderdeel van moderne bedrijven.

 

Laurent Fradin van Airbus legt tijdens het Adobe Summit uit hoe zijn bedrijf de stap maakte naar het digitale tijdperk. Mede dankzij Fradin bestaat de bedrijfsstructuur van Airbus niet langer uit afzonderlijke silo’s, waardoor Airbus een stuk effectiever werkt. Om de digitale transformatie die voortdurend gaande is in goede banen te blijven leiden, staat analytics centraal binnen het bedrijf.

Silo’s

“Airbus bestond uit afzonderlijke silo’s en ieder team vond dat hij erg verschillend was van de andere teams. Door op deze manier te denken, bleven we hetzelfde doen,” vertelt Fradin van Airbus. “Om aan deze stagnatie een einde te maken, zochten we naar een overkoepelende factor tussen de verschillende teams. Hieruit bleek dat alle silo’s met content werkten, of ze deze nu creëerden, stockeerden of verspreidden. Vertrekkende vanuit deze overkoepelende factor konden we een framework bouwen voor heel Airbus.”

 

Tijdens zijn presentatie legt Fradin uit hoe alle diensten binnen het bedrijf voortaan werken met dezelfde gebruikersinterface. Hierdoor is het bedrijf effectiever en zijn er lagere terugkerende kosten. Bovendien slaagt Airbus er beter in om zijn klanten en het brede publiek te betrekken bij zijn merk.

Analytics

Volgens Fradin ligt analytics aan de basis om de digitale transformatie succesvol te doorlopen. Hij legt uit hoe content management-systemen en digital assets management-systemen de belangrijkste tools zijn voor marketers, maar dat zich daarrond een analytics-laag moet bevinden. Pas in de buitenste schil van het bedrijfsmodel van Airbus bevinden zich de verschillende media, zoals tv, magazines en apps.

 

“Bedrijven moeten continu alles meten. Gaan we in de richting van onze doelstellingen? En hoe betrokken zijn klanten met onze content? Analytics vormt het belangrijkste onderdeel in de contentfabriek,” legt Fradin uit.

 

Bedrijven moeten continu alles meten.

Intern magazine

Airbus gebruikt twee proof-of-concepts om de betrokkenheid van klanten met zijn merk te meten. In de eerste plaats heeft het een intern magazine gelanceerd. De digitale transformatie kan immers enkel werken wanneer de volledige organisatie zijn manier van denken verandert. Via het magazine kan Airbus zijn plannen en meningen delen met zijn werknemers, waardoor iedereen op dezelfde golflengte zit en meer betrokken is bij het merk dat ze vertegenwoordigen.

 

Verder gebruikt Airbus iFlyA380. “Wie weet met welk vliegtuig hij naar hier is gevlogen,” vraagt Jeremiah Bousquet van Airbus, waarna een enkeling in de zaal zijn hand opsteekt. “We moeten mensen bewuster maken met welk toestel ze vliegen.”

 

Om dat te verwezenlijken richtte Airbus iFlyA380 op. In dit platform worden alle vermeldingen op sociale media over Airbus zijn beste vliegtuig, de A380, verzameld. Hierdoor wordt een sterkere band gevormd tussen Airbus en reizigers. Bovendien kan de content op het platform door Airbus worden gebruikt om meer te weten te komen over zijn klanten.

 

//www.smartbiz.be/nieuws/170562/hoe-axa-zijn-online-transacties-drastisch-verhoogde/

adobe summitairbusanalyticsbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken