Adblockers beïnvloeden je analyticsrapporten
Quantable voerde vorig jaar een onderzoek uit naar de invloed die adblockers hebben op analytics. Veel adblockers blokkeren standaard analysetools, terwijl deze functie bij andere blockers eenvoudig in te schakelen is. Quantable detecteerde dat 11 procent van gebruikers die hun testwebsite bezochten Google Analytics blokkeerden. Je analyticsrapporten zijn hierdoor verre van correct.
Klantenervaring
Om na te gaan of adblockers je analyticstools beïnvloeden, kan je zelf een adblocker installeren. uBlock Origin is hiervoor erg geschikt, aangezien deze software analytics standaard blokkeert. Open vervolgens de Chrome Developer Tools en klik op de consoletab. Indien je een rode regel vindt met de tekst “net::ERR_BLOCKED_BY_CLIENT” naast “https://www.google-analytics.com/analytics.js” wordt Google Analytics op jouw website geblokkeerd door adblockers.
Uiteraard zorgt het blokkeren van analytics er niet rechtstreeks voor dat je minder verkoopt, maar het maakt het wel moeilijker om je cliënteel te leren kennen. Je bent bijgevolg niet in staat je website tot in de puntjes aan te passen aan je klanten en kan hierdoor niet de ideale klantenervaring aanbieden.
Oplossing
PracticalEcommerce heeft gelukkig een methode ontdekt om dit probleem van de baan te helpen. Je kan in de eerste plaats detecteren of Google Analytics is gestart door naar “ga” te zoeken in de consoletab. Indien Google Analytics niet is geladen, kan je de analysedata nog steeds verkrijgen door events van de serverkant naar Google te sturen. PracticalEcommerce heeft een script op Github staan dat je hiervoor kan gebruiken.