Nieuws

Jaguar investeert 25 miljoen in Uber-concurrent Lyft

Jaguar Land Rover zet 25 miljoen dollar in om Lyft te ondersteunen in zijn onderzoek naar zelfrijdende wagens. De Britse autobouwer stelt bovendien een heleboel wagens ter beschikking.

 
Het Britse autoconcern Jaguar Land Rover investeert 25 miljoen dollar in Lyft. Lyft is een taxidienst die je kan vergelijken met Uber. Bij ons is de dienst nog niet actief, maar ik het buitenland genieten de wagens met de kenmerkende roze snor wel heel wat bekendheid. Jaguar investeerde het geld via zijn InMotion-fonds, dat speciaal voor de ondersteuning van technologiebedrijven werd opgericht.
 
De betrokkenheid van Jaguar Land Rover gaat verder dan de investering van een geldsom alleen. Het bedrijf gaat nauw samenwerken met Lyft voor de ontwikkeling van slimme wagens. Het autoconcern kan voortaan aan de slag gaan met de vloot van autonome wagens die de wagendienst al bezit. Van zijn kant zal Jaguar eigen wagens ter beschikking stellen van Lyft.
 
Terwijl concurrent Uber momenteel alleen in het nieuws komt omwille van schandalen met betrekking op het bedrijfsbeleid, gaat het Lyft voor de wind. Voor Jaguar Land Rover kon de dienst een deal sluiten met Waymo en NuTonomy: twee start-ups die furore maken in de wereld van de autonome wagen. In 2015 investeerde General Motors dan weer een half miljard dollar in de dienst.
 

Lyft en Uber

Ondanks de interesse en de bijhorende investeringen, blijft Lyft het kleinere broertje van Uber. Die laatste probeert zelf autonome wagens te ontwikkelen, maar boekte nog niet al te veel succes. Lyft kiest voor een strategie waarbij het zelf een minder actieve rol speelt, maar eerder partners aanmoedigt om de nodige software te ontwikkelen op zijn hardware. John Zimmer, de CEO van het bedrijf, vermoedt dat het merendeel van de ritjes die met Lyft geboekt worden binnen vier jaar al in autonome wagens zullen plaatsvinden.
 
Lyft is vooral groot in de VS, maar is ook in andere landen actief met de hulp van partners. Die strategie kan op termijn wel eens zijn vruchten afwerpen. Uber ging de klassieke taxisector veel agressiever te lijf maar stootte op die manier menig wetgever tegen de borst. Ook bij ons kon Uber op veel tegenkanting rekenen, zowel van taxichauffeurs als van de overheid.
 
Het gemak van een dienst als Uber en Lyft valt moeilijk te ontkennen. De vraag is hoe de nieuwe disruptieve zakenmodellen op een vreedzame manier passen in de sterk gereguleerde maar tergend ouderwetse taxisector. Uber en Lyft tonen aan dat de digitale transformatie van een sector meer inhoudt dat het ontwikkelen van de technologie alleen. Partnerships met grote bedrijven en wereldwijde investeringen kunnen er alvast voor zorgen dat Lyft positiever zal onthaald worden als het ooit de stap naar België wil zetten.

appbusinessjaguarlyftNot Connected Car

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken