Blokker meldt miljoenenverlies, maar groeit online
Het fiscale jaar 2016 was voor Blokker Holding geen topper. In totaal maakte het bedrijf zo’n 180 miljoen euro verlies: meer dan drie keer zoveel als in 2015. Ruim de helft van het geld ging verloren aan de intensieve reorganisatie, terwijl ook een daling van de omzet zorgde voor rode cijfers.
Reorganisatie
Dat 2016 een moeilijk jaar werd voor Blokker Holding, is geen verrassing. Het Nederlandse concern gooide dit jaar het roer om, waarbij filialen van onder andere ketens als Maxi Toys deels werden verkocht, of . Onlangs besloot het moederbedrijf verder te gaan met enkel de Blokker-naam, en de overige brands – Leen Bakker, Xenos, Big Bazar, Maxi Toys, Intertoys – te koop te zetten.
900 bestelpunten
Online deed Blokker Holding het beter. De online verkoop steeg met 30 procent, wat goed bleek voor 173 miljoen euro omzet. Blokker dankt het online succes enerzijds aan het uitgebreide productassortiment in de webshop, maar ook aan de bestelpunten in de fysieke filialen. Op zo’n punt kunnen klanten zelf aan de slag om artikelen online te bestellen en thuis te laten leveren, bijvoorbeeld wanneer een artikel niet meer op voorraad is. In 2015 waren er nog maar 233 van die bestelpunten in de winkels, terwijl er nu in het totaal al ruim 900 werden geplaatst. De bestelzuilen zorgen nu samen voor 10 procent van de totale omzet.
Nieuwste Blokkers
Voor het komende jaar wil Blokker Holding zich volledig toespitsen op het Blokker-merk. Het afgelopen jaar werden zo’n 200 vernieuwde winkelconcepten uitgerold, wat het bedrijf Nieuwste Blokkers noemt, en zij moeten het netwerk van filialen in Nederland en België nieuw leven in blazen. Ook online blijft Blokker investeren in groei. Het assortiment is in het afgelopen jaar uitgegroeid tot 35.000 producten.
https://www.twinkle.be/nieuws/167286/blokker-opent-marktplaats-voor-externe-verkopers/