Amazon laat klanten gratis kleren bestellen om te passen
De Amazon Prime Wardrobe-dienst, die momenteel in bèta is, gaat een belangrijke twijfel tegen tijdens het online shoppen: wat als het niet past? Klanten kunnen altijd hun producten omruilen, maar betalen vaak op voorhand. Wanneer ze artikelen terugsturen moeten ze vervolgens wachten tot het geld wordt teruggestort, wat een paar dagen tot een paar weken kan duren. Met Prime Wardrobe wordt dat obstakel omzeild: klanten moeten zelfs niet betalen voor ze bestellen.
Curated shopping
De dienst leunt aan bij wat ook in curated shopping gebeurt, zoals bij Outfittery of Zalon. Daarbij beslissen handelaars zelf welke kledingstukken ze opsturen, en mogen de klanten kiezen welke artikelen ze houden en welke ze terugzenden. Dat is ergens logisch: zij weten op voorhand niet wat hun kant wordt opgestuurd. Het grote verschil met de dienst van Amazon is echter dat de consument echter zelf de items selecteert. Op het platform kunnen Prime-leden minimaal drie stuks bestellen via Prime Wardrobe. Vervolgens krijgen ze zeven dagen de tijd om de kleren te passen, en indien nodig gratis terug te sturen.
Extra korting
Je zou kunnen zeggen dat klanten zo aangemoedigd worden om telkens kleren te bestellen die ze niet houden, maar daar heeft Zalando iets op gevonden. Met een extra incentive zet Zalando klanten aan om toch zoveel mogelijk artikelen bij te houden. Bij elk kledingstuk dat wordt gekocht, ontvangen klanten een extra korting. Houden zij drie of vier items, dan gaat er 10 procent van de prijs van elk artikel af. Bij vijf of meer items krijgt de Prime-klant 20 procent korting.
https://www.youtube.com/watch?v=EIQh0O3wOdM