Moederbedrijf Kruidvat pompt 140 miljoen in technologie
A.S. Watson, het moederbedrijf van onder andere Kruidvat en Ici Paris XL, investeert de komende drie jaar 160 miljoen dollar (zo’n 140 miljoen euro) in technologie, logistiek en de opleiding van zijn werknemers. Op deze manier hoopt het Hongkongse bedrijf competitief te blijven in de snel veranderende retailmarkt.
Het bedrijf heeft de voorbije zes jaar al 78 miljoen dollar (70 miljoen euro) geïnvesteerd in het upgraden van zijn softwarepakketten. “We moeten up-to-date en relevant blijven door bij de eerste te zijn die verschillende mobiele betaaldiensten aanbiedt,” vertelt Malina Ngai Man-lin van A.S. Watson.
A.S. Watson zet eveneens sterk in op zijn fysieke winkels. Dit jaar komen er nog 1.400 winkels bij, waarvan 500 in China. Verder wil het bedrijf winkels openen in opkomende markten, zoals Oost-Europa.
Ook in de fysieke winkels voorziet A.S. Watson een moderne aanpak. “Vroeger kwamen klanten naar ons en luisterden ze naar de verkoopuitleg over de verschillende producten,” vertelt Ngai Man-lin. “Nu zijn ze erg goed geïnformeerd nadat ze op het internet hebben gesurft en willen ze vaak snel ontdekken waar ze het product kunnen krijgen. Voor hen is de snelheid en hulpvaardigheid van onze personeelsleden erg belangrijk.”
De online verkoop bij A.S. Watson steeg vorig jaar met 46 procent, maar deze is nog steeds slechts goed voor een klein percentage van de totale omzet van het bedrijf.